CD Recensies

TCHAIKOVSKY: PIANOCONCERTEN NR. 2 EN 3 E.A.

Tchaikovsky: Pianoconcerten nr. 1 in bes op. 23, 2 in G op. 44 en 3 in Es op. 75, Allegro brillante; Concert fantasie in G op. 56. Elisabeth Leonskaja met het New York filharmonisch orkest o.l.v. Kurt Masur. Teldec 4509-95069-2, Warner 82564-680395-8 (2 cd’s,    ). 1992, 1996

 

Tchaikovsky: Pianoconcerten nr. 1 in bes op. 23, 2 in G op. 44 en 3 in Es op. 75, Allegro brillante; Concert fantasie in G op. 56. Oleg Marshev met het Aalborg symfonie orkest o.l.v. Owain Arwel Hughes. Danacord DACOCD 586/7 (2 cd’s, 2u. 34’28”). 2001, 2002

 

Tchaikovsky: Pianoconcerten nr. 2 in G op. 44 en 3 in Es op. 75.  Elisabeth Leonskaja met het New York filharmonisch orkest o.l.v. Kurt Masur. Teldec 3984-23728-2 (58’04”). 1992, 1996

 

Tchaikovsky: Pianoconcerten nr. 2 in G op. 44 en 3 in Es op. 75, Allegro brillante. Peter Jablonski met het Philharmonia orkest o.l.v. Charles Dutoit. Decca 448.180-2  (76’33”). 1994  

 

Tchaikovsky schreef vijfeneenhalf concert, eentje voor viool, de Rococo variaties voor cello en de rest voor piano wanneer we het ééndelige derde pianoconcert de fonkelende Concertfantasie meetellen. Dat Pianoconcert nr. 3 (1893) heeft een aantal andere componisten, waaronder Tchaikovsky’s leerling Tanejev tot volledige driedeligheid trachten te voltooien als het Andante en de Finale in Bes/Es op. 79. Dat laatste gedeelte dateert al uit Tchaikovsky’s studententijd (1863/4) en duurt slechts tweeëneenhalve minuut. Het werd in 1965 teruggevonden, is verder niet erg belangrijk maar geeft een idee op wat later zou volgen.

Veel interessanter is Concert nr. 2 (1880) dat in volle vaart binnenstormt met een Allegro brillante e molto vivace en veel pittige momenten van het koper bezit. Maar hoogtepunt uit dit werk is het langzame deel als een intiem pianotrio met viool en cello. Jammer dat Siloti daar ooit coupures in aanbracht.

Die Pianoconcerten nr. 2 en 3 zijn dan misschien van minder allooi dan de overige genoemde werken, maar toch loont het best de moeite om er eens naar te luisteren. De positieve verrassing komt hier van Oleg Marshev die deze hier echt volledige werken voor piano en orkest heel briljant uitvoert en voortreffelijk wordt begeleid.

Ook Leonskaja weert zich heel goed en als iets mindere uitwijkmogelijkheid is daar nog Jablonski.