CD Recensies

TCHAIKOVSKY: SYMFONIE NR. 6 E.A., NÉZET-SÉGUIN

Tchaikovsky: Symfonie nr. 6 in b op. 74, Pathétique; Romances ‘Geloof niet, mijn vriend’ op. 6/1, ‘Niet een woord, o mijn vriend’ op. 6/2; ‘Waarom?’ op. 6/5 en ‘Nee, alleen die het weet’ op. 6/6; ‘Nacht’ op. 73/2; ‘De zon is ondergegaan’ op. 73/4; ‘Weer, als eerder, alleen’ op. 73/6.Lisa Batiashvili (v) met het Rotterdams filharmonisch orkest o.l.v. Yannick Nézet-Séguin. DG 479.0835 (64’27”). 2012

 

Het komt wat ongelukkig uit dat deze cd kort verschijnt nadat de imposante Praga heruitgave (eerder bij DG verschenen) van Mravinsky in Wenen, 1956 werd besproken.

Op zichzelf is het terecht en verdienstelijk dat het Rotterdams filharmonisch weer op een label van wereldklasse wordt vertegenwoordigd, maar deze entrée is eerder aan de in de vaart der volkeren op te stuwen dirigent – onder meer ook met een reeks opera’s van Mozart - dan aan het orkest te danken waarschijnlijk.

Het zal in zijn langjarig bestaan sinds 1918 waarschijnlijk onder het regiem van Eduard Flipse, Edo de Waart, Jean Fournet, David Zinman, Jeffrey Tate en Valery Gergiev de Pathétque wel vaker hebben uitgevoerd, hoewel Gergiev daar tijdens zijn festival liever zijn Maryinsky orkest voor inschakelde.

De Waart en Zinman maakten nog opnamen voor Philips, Tate een enkele voor EMI, in eigen beheer verscheen in ieder geval wel een opname  van de Zesde uit 1990 van Bernard Haitink en nu dus Nézet-Séguin. Zie ook de rubriek Redactioneeltjes met het commentaar “Dolgedraaide opnamecarrousel”.

Haast natuurlijk gaat het hier om een behoorlijk verzorgde, netjes opgenomen uitvoering met een verantwoorde tempokeuze, met redelijke aandacht voor details. Maar het had best wat frisser en indringender gekund, de getoonde passie is aan de extroverte kant; de wals is mooi elegant, maar waar het er in de hoekdelen op aan komt, ontbreekt het aangrijpende dat we bij Mravinsky, Jansons en Gergiev aantreffen

Des te origineler en aantrekkelijker is hierna het bijprogramma met een bevlogen Batiashvili die een zestal liedbewerkingen overeenkomstig hun titels met melancholiek romantische toon voordraagt, fraai begeleid door een gevoelig reagerend orkest.