Tchaikovsky: De seizoenen op. 37a. Kamilla Bystrova. KB 001 (48’47”). 2013
Waarom Tchaikovsky zijn pianocyclus nogal verwarrend de naam De seizoenen gaf en niet gewoon De maanden? Waarschijnlijk niet omdat hij niets van Vivaldi en diens nu sinds ruim 60 jaren populaire opus magnum en nog niets kon weten van Glazoenovs ballet uit 1899.
Elk van de twaalf maanden wordt in een kort karakterstukje getypeerd. Te beginnen in januari ‘aan de haard’, en verder onder meer in maart het ‘Lied van de leeuwerik’, in april met ‘het sneeuwklokje’ (Russische winters kunnen lang duren), in augustus met ‘De oogst’ en in december met ‘Kerstmis’.
Muziek waarin veel van de verbeeldingskracht van de vertolker. Dat de Russische, gelukkig in Nederland bij het Koninklijk Conservatorium neergestreken pianiste Kamilla Bystrova daarover beschikt, is niet verwonderlijk gezien haar veelzijdigheid. Deze blijkt uit liedbewerkingen van Schumann en Tchaikovsky en van Schuberts Winterreise voor pianosolo. En buiten de muziekwereld uit haar schilderijen, tekeningen en sculpturen.
Eigen initiatief toont Bystrova ook door haar vermoedelijk eerste cd die in eigen beheer is uitgegeven. Ze toont zich vooral gevoelig voor de vriendelijker, meer in gedachten verzonken deeltjes die ze met warme, heldere toon vertolkt: januari, maart, mei, juni en oktober zijn mooie voorbeelden van sfeervolle rust. Maar ook de fellere deeltjes als februari, juli en september komen weinig te kort. Aan het gewenste karakter ontbreekt het geen moment.
Deze uitgave is het handigst te verkrijgen via website www.salondemusique.nl.