Strozzi: Cantates. ‘L’Eraclito amoroso’; ‘Costume de’grandi’; ‘L’amante segreto’; ‘Amor dormiglione’; ‘Lagrime mie’ uit Diporti di Euterpe op. 7; ‘Hor che Apollo è a Teti in seno’, ‘Serenata con violino’; ‘Begli occhi’; ‘Sino alla morte’; ‘La sol fa mi re do’; ‘Ardo in tacito foco’; ‘La vendetta’. Susanne Rydén (s) en Musica Fiorita. Harmonia Mundi HMC 90.5249 (72’16”). 1998
Barbara Strozzi (1619-1677), de geadopteerde, mogelijk buitenechtelijke dochter van een Venetiaanse intellectueel en operalibrettist, maakte naam als belangrijk zangeres-componist, vooral onder de leden van de Accademia degli Unisoni die in 1637 door haar vader in het leven was geroepen. Bij hun bijeenkomsten was haar gezang vaak een prikkel tot wetenschappelijk debat, al was de interesse van sommige leden zeker minder cerebraal gericht.
Strozzi was leerlinge van de Venetiaanse operacomponist Francesco Cavalli en ze publiceerde twee bundels met vocale muziek. Haar werk als componiste en zangeres kan bittere noodzaak zijn geweest omdat ze zelf moeder van onwettige kinderen was en haar financiële nood na de dood van haar vader in 1652 steeds groter werd.
Strozzi’s werken lopen uiteen van meerstemmige madrigalen (opus 1) en solo aria’s (op. 6 en 8) tot kerkelijke muziek (opus 5), maar tegenwoordig gaat de belangstelling vooral uit naar haar cantates. Deze zijn als regel gebaseerd op een complex geheel van vocale stijlen, zoals recitatieven, arioso’s en aria’s en ze zijn hoofdzakelijk geschreven voor sopraan. Strozzi heeft nooit geprobeerd om een volledige opera te schrijven, al getuigen enkele van deze cantates van haar talent als dramatisch componist.
Barbara Strozzi is een mooi voorbeeld in de traditie van vrouwelijke componisten, maar ze is tevens min of meer een icoon van de vocale barokmuziek.
Nogal wat sopranen wijden zich aan haar werken; de opname van Susanne Rydén valt hierbij vooral op door haar zeer directe benadering van de tekst; deze is essentieel voor de schoonheid van dit repertoire. Tegelijkertijd slaagt zij erin om de coloraturen die Strozzi veelvuldig gebruikt tot hun recht te laten komen. Rydéns stem is soepel en lenig, maar ook vol genoeg om voor de gewenste sensuele gevoelens te zorgen.