Stradella: San Giovanni Cristostomo. Arianna Venditelli (s, Eudoxia), Matteo Bellotto (bs, Christostomo), Filippo Mineccia (ct, gezant), Luca Servori (t, patriarch van Alexandria), Nora Tabbush (s) met het Ensemble Mare Nostrum o.l.v. Andrea de Carlo. Arcana A 389 (69’31”). 2014
Het oratorium San Giovanni Cristostomo heeft de reputatie het bekendste en beste werk te zijn van Alessandro Stradella (1683-1682). Het was dus hoogste tijd voor een mooie opname van het werk. In het relaas dat in dit voor een betrekkelijk kleine bezetting voor vijf stemmen en basso continuo geschreven werk verhaalt, spelen kerkelijke, morele, maar ook politieke, sociale en even zelfs erotische motieven een rol. Maar in wezen gaat het om de eeuwige strijd tussen macht wellust en ijdelheid met een goede psychologische invulling van de karakters van beide protagonisten: de aartsbisschop van Constantinopel aan het begin van de vijfde eeuw, Johannes Chrysostomis en de ijdele, idolate keizerin Eudoxia die vast een standbeeld voor zichzelf wil oprichten. Omdat de toestemming daarvoor wordt geweigerd en zij niet ingaat op het advies van de aartsbisschop om boete te doen, wordt ze tenslotte naar een ver dorp in Armenië verbannen.
Bij de zangers treffen we Matteo Bellotto als waardig vertolker van de titelrol, Arianna Venditelli als pittige, assertieve Eudoxia, Filippo Mineccia als Romeinse gezant die vergeefs tracht om Eudoxia tot rede te brengen en dat ze haar onschuldige man niet moet straffen. Helemaal geslaagd is het optreden van Luca Cervoni als kruiperige patriach van Alexandria echter niet.
De zeven basso continuo spelers van het Ensemble Mare Nostrum verrichten kleurig werk en bieden een subtiele ritmisch stimulans onder aanvoering van een vitale Andrea de Carlo die bezig is meteen vollediger Stradella project, waarnaar we verlangend kunnen uitkijken.