CD Recensies

STOCKHAUSEN: FLUITSOLOWEKEN (COMPLEET), PASVEER

Stockhausen: Musik für Flöte; ‘In Freundschaft’; ‘Piccolo’; ‘Susanis Echo’; ‘Xi’; ‘Zungenspitzentanz’; ‘Flautine’ ‘Ypsilon’; ‘Kathinka’s Gesang’. Kathinka Pasveer (fluiten). Stockhausen Verlag 28 (2 cd’s, 2u, 02’35”). 1992 

 

Toen Stockhausen najaar 1982 ruim een maand ‘composer in residence’ aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag was, ontdekte hij daar het bijzondere talent en de toewijding, het engagement voor zijn werk van fluitstudente Katkinka Pasveer. Daaruit groeide een intense blijvende relatie waarbij we achteraf rustig kunnen vaststellen dat Pasveer waarschijnlijk degene is die het meest vertrouwd is met zijn oeuvre waarover ze nu waakt en dat ze mee bestuurt in de Stockhausen Stiftung in Kürten.

In de loop der jaren componeerde Stockhausen een aaantal solowerken voor fluit waarvan de latere speciaal met haar in gedachten en de vroege ook in haar repertoire werden opgenomen. Meer precies gaat het daarbij om:

 

‘In Freundschaft’ (11 tracks,1977), waarvan o.m. Eduard Brunner een fraaie oorspronkelijk bedoelde klarinetopname maakte (ECM 453.257-2) terwijl we hier de fluitversie horen.

‘Piccolo’, uit Jahresverlauf (1977) voor piccolo

‘Amour’ (5 tracks, 1976/81) voor fluit

‘Susannis Echo’ uit Eva’s Zauber (1985) voor altfluit (van

Susani bestaat een bassethoornopname van Michele Marelli, (Stradivarius STR 33958)

‘Xi’ (1986) met microtonen, in de fluitversie

‘Zungenspitzentanz’ (17-delig,1983) voor piccolo

‘Flautina’ (1989) voor fluit

‘Ypsilon’ (1989) voor fluit

‘Kathinka’s Gesang (47 heel korte tracks, 1983) voor fluit en elektronica.

 

Het geheel biedt een verbluffende staalkaart van de mogelijkheden van de fluitfamilie. Hooguit kunnen we betreuren dat er geen 15kg zware knots van een contrabasfluit aan te pas komt. We krijgen bijvoorbeeld langzame cresendi, glissandi, multifonie en microtonen te horen. De realisatie door Kathinka Pasveer is bewonderenswaardig en getuigt behalve van een grote vertrouwdheid met de materie ook van een grote instrumentale beheersing en muzikale inzet. Een pluim op haar hoed!

Toegegeven, niet alle stukken zijn even geïnspireerd geschreven, maar in de vertolkingen worden ze wel steeds goed recht gedaan. De in het bijgevoegde boekje goed gedocumenteerde stukken zijn met omschrijvingen en notenvoorbeelden verduidelijkt. Daar de opnamen zijn gebaseerd op studiomateriaal (meest van een omroep) is een goede klankkwaliteit verzekerd. Dat hierboven niet van 'delen; maar van 'tracks' sprake is, gebeurt omdat het beter is de sfeer van studiemateriaal past.

 

Verder werkte Kathinka Pasveer onder meer ook mee aan ‘Michaels Reise um die Erde’ uit Donnerstag aus Licht (ECM 437.188-2), aan Samstag aus Licht (DG 423.596-2, 4 cd’s), Freitag aus Licht (Stockhausen Verlag 50, 4 cd’s) en Tierkreis (Acanta CD 43201).

De oude DG opnamen zijn intussen alle in de complete Stockhausen-Stiftung cd reeks opgenomen.