Sokolović: Folklore imaginaire. ‘Vez’, ‘Portrait parle’, Études nr. 13; ‘Mesh’, ‘Un bouquet de brune’, ‘Ciaccona’. Ensemble Transmission. Naxos 8.573304 (58’08”). 2015
De inkt van de gespeelde werken van de Canadese componiste Ana Sokolović (1968) die ontstonden in de periode 1997/2013 en speciaal werden bewerkt voor het Ensemble Transmissions nauwelijks droog of er werd al een opname van gemaakt.
De stukken bieden qua bezetting de nodige afwisseling. Vez is een cellosolo, Portrait parle een pianotrio, de Études zijn voor pianosolo, Mesh is een klarinetsolo, Un bouquet de brune is voor fluit en piano, de Chaconne voor de totale bezetting. Met haar vele herhalingen toont de componiste een hang naar hert minimalisme, maar ze benut die op vitale, levendige wijze zodat het niet gauw verveelt of irriteert. Voordeel is ook dat ze economisch te werk gaat en niet nodeloos uitweidt.
Het Ensemble Transmission bestaat uit Guy Pelletier (fl), Lori Freedman (kl), Alain Ginguère (va), Julie Trudeau (vc), Julien Grégoire (slagw) en Brigitte Poulin (p). De door Lori Freedman bespeelde klarinetfamilie speelt in de echt aparte, substantiële Ciaccona een glansrol, het is ook boeiend om in Un bouquet brune duidelijk de bijzondere basfluit te horen en in Fez een boze solocello.
In hoeverre de titel werkelijk wijst op imaginaire folklore uit de Balkan van de herkomst van de componiste moet vooral blijken uit ‘Vez’, ‘Mesh’ en de Ciaccona, maar verdere nadere toelichting ontbreekt. Het accent ligt op de humor en de poëzie van deze instrumentale werken. Deze verraden haar roots op de Balkan en zijn folklore. De drie Études zijn bondige stukken en de bijna een kwartier durende Ciaccona is imposant.
De opname klinkt erg direct, haast te droog en te direct, maar dat schijnt de wens te zijn van de zelf als producer optredende componiste.
Het is een goed teken voor een blijvende belangstelling dat deze cd herhaaldelijk in de speler verbleef.