Stravinsky: Threni, id est Lamentationes Jeremiah prophetae; Requiem canticles. Christina Landshamer (s), Ewa Wolak (a), Maximilian Schmidt (t) met het Collegium vocale Gent met het Vlaams filharmonisch orkest o.l.v. Philippe Herreweghe. Phi LPH 020 (47’22”). 2015
Natuurlijk hebben we van Threni de oude opname van de componist zelf uit 1959 met Bethany Bearslee, Beatrice Krebs, James Wainner, William Lewis, Mac Morgan en Robert Oliver, de Schola cantorum en het Columbia symfonie orkest (Sony 188697-10311-2) en er is ook een opname met Bernard Haitink (Q Disc 97014), maar het werd hoog tijd dat een nieuwe uitgave van Stravinsky’s langste, meest ambitieuze en complexe dodecafonische werken verscheen. De componist koos als tekst de delen 1, 3 en 5 uit Jeremiahs Klaagzangen. Met de Requiem canticles uit 1966 ging hij nog een stapje verder in die richting. Herreweghe toont zich, juist ook in de Requiem canticles, bewust van het feit dat deze werken mede het resultaat zijn van een levenslange muzikale ervaring en voortdurende evolutie van stijl en techniek en van een onophoudelijke zoektocht naar de essentie van het leven. En hij doet dit geïnspireerd en overtuigend, de muziek zo goed mogelijk vervullend van poëzie, beschikkend over een heel goed stel musici.