Scheidemann: The art of Heinrich Scheidemann. Preambulum in D; Surrexit pastor bonus WV. 55 (bew); Dic nobis Maria WV. 51 (bew); Benediciam Domino WV. 48 (bew); Koraalbewerking ‘In dich hab ich gehofft, Herr’; Fuga in d WV. 42; ‘Alleluia, Laudem dicite Deo nostro’ uit Lüneburger Orgeltabulatur; Koraalbewerking ‘Jesus Christus, unser Heiland WV. 10 (bew); Verbum cara factum est WV. 56 (bew);Dixit Maria ad angelum WV. 52 (bew); Variaties over ‘Betrübet ist zu dieser Frist’ WV. 104; Englische Mascarata WV. 108 (bew); Pavane lachrimae WV. 106 (bew); Gaillarde en variaties in d WV. 107. Jean-Chrisophe Leclerc (org), William Dongois (cornet), Alice Julien-Laferrère (v), Odile Bernard (blokfl) Concert Brisé. Accent ACC 2430-2 (68’19”). 2014
Eén van de bijzonderheden in het leven van de Hamburgse componist en organist Heinrich Scheidemann (ca. 1596-i663) is dat hij in 1613/4 leerling van Sweelinck in Amsterdam was. Hij gold als een der belangrijkste organisten in zijn tijd volgde in 1625 zijn vader Hans op als organist van de St. Catharinakerk en werd na zijn dood opgevolgd door Reinicken.
Van zijn composities werden in 1651 de Liederen van Rist en in 1658 Die verschmähte Liebe en 24 Gespräche gepubliceerd. Maar een groot aantal orgel en klavierwerken bleef lange tijd ongepubliceerd totdat de verzameling Organum verscheen.
Discografisch is Scheidemann redelijk vertegenwoordigd met de reeks orgelopnamen van de Amerikaanse Julia Brown op het orgel van de Lutherse kerk in Eugene, Oregon (Naxos 8.554548, 8.570530, 8.555876, 8.572814, 8.573118, 8.573119)
Het aantrekkelijke aan deze nieuwe uitgave is dat deze, mede aan de hand van een aantal bewerkingen, een goed algemeen beeld van de componist geeft. Daar komen verschillende goed gekwalificeerde solisten aan te pas, een organist met ook de juiste stijlopvatting en een dito klein ensemble. Alleen al daarom is het erg nuttig dat deze opname verschijnt.