CD Recensies

SAMAMA: DIVERSE WERKEN

Samama: En Hollande op. 56; Klarinetkwintet op. 51; Strijksextet op. 55; Strijkkwartet ‘Le grand quatuor’ op. 79; I fear not wave nor wind! op. 86; Bagatellen voor strijkkwartet op. 85 nr. 1-3; Treurmuziek nr. 2 op. 69. Resp. Nienke Oostenrijk (s) met het Daniel kwartet; het Valerius ensemble; het Arcadia kwartet; Jasper Schweppe (b) met het Dudok kwartet; het Nairi kwartet en Noor Kamerbeek met het Matandi kwartet. Et’cetera KTC 1561 (2 cd’s, 2u. 28’29”). 2000/1

 

Voor zover de muzikale goegemeente Leo Samama (1951) kent, is het in zijn hoedanigheid als musicoloog en auteur van o.a. Voorspel tot een nieuwe dag, ‘Zeventig jaar Nederlandse muziek 1915-1985’ (Querido, 1986) en De zin van muziek (Amsterdam University Press, 2014). Hij was scribent voor De Volkskrant en de NRC, docent aan de UU en het Utrechts conservatorium en vervult een aantal bestuursfuncties.

Als componist en student van Rudolf Escher is hij stukken minder bekend. Totdat de Muziekgroep Nederland bij gelegenheid van Samama’s vijftigste verjaardag in 2001 een cd uitbracht met daarop het lied op tekst van Verlaine En Hollande voor sopraan en strijkkwartet (2000), het klarinetkwintet (1998) dat een relatie heeft met de synagogale zang van Hans Bloemendal (1923-2015), cantor van de Portugese synagoge in Amsterdam en het strijksextet (2000). De opheffing van die Muziekgroep betekende dat dit materiaal verloren zou gaan.

Met de vijfenzestigste verjaardag in zicht besloot Et’cetera gelukkig tot een heruitgave die met nieuw materiaal op twee cd’s werd uitgebracht. Zo ontstond een mooie, geschakeerde opeenvolging van groter en kleiner materiaal dat in zijn totaliteit een goed beeld geeft van de precieuze output van de componist.

Het zal geen toeval zijn dat zich daaronder gelegenheidsmuziek als de Treurmuziek 2 voor de herdenking van prinses Juliana, het vijftig jarig bestaan van de staat Israël en het afscheid van cellist Stefan Metz van het Orlando festival bevinden.

Dat alles wordt fraai met veel toewijding door een reeks vertolkers naar voren gebracht en wordt de Joodse achterrond expliciet gemaakt.