STRAVINSKY: ESSENTIAL STRAVINSKY, THE, JÄRVI

Stravinsky: The essential Stravinsky. Symfonie in Es op.1; Vioolconcert; Psalmensymfonie; Le chant du rossignol; Symfonie in drie delen; Capriccio voor piano en orkest; Concert voor piano en blazers; Petroesjka (1911); Apollon musagète; Circus polka; Le sacre du printemps (1947); Canticum sacrum; Requiem canticles; Koraalvariaties; Symfonie in C; Oedipus Rex. Lydia Mordkovitch (v), Romande kamerkoor, Pro Arte koor Lausanne, Brassus koor, Geoffrey Tozer (p), Boris Berman (p), Irène Friedl (a), Frieder Lang (t), Michel Brodard (bs), Gabriele Schnaut (s., Jocaste), Peter Svensson (t., Oedipus), Ruben Amoretti (t., schaapherder), Franz Grundheber (b., Creon), Günther von Kannen (bs., Tiresias) met het Suisse romande orkest o.l.v. Neeme Järvi. Chandos CHAN 6654 (5 cd’s, 6u. 16’33”). 1994

Naar het motto ‘grote halen, snel thuis’ heeft dit album met oudere, goed klinkende opnamen mogelijk wat aantrekkelijks, maar op de keper beschouwd valt de inhoud tegen. Waarom?

Destijds was Järvi in Genève gevraagd om in vier concerten zijn voorganger Ernest Ansermet te eren in een mini Stravinsky festival. De onderhavige opnamen werden niet zorgvuldig met studio aandacht gemaakt, maar tijdens repetities. Ze vertonen tekortkomingen en tekenen van haast.

Järvi heeft hier een voorkeur voor erg vlotte tempi, wat kan leiden tot uiterlijk vertoon en oppervlakkigheid. Nogal teleurstellend nuchter klinkt bijvoorbeeld de Psalmensymfonie. Verwonderlijk is, dat de Symfonie in drie delen en de Symfonie in C niet beter uit de verf komen. Maar zelfs de humor van de Circuspolka komt tekort. Een tegenvaller is ook het Vioolconcert met Mordkovitch. Een stuk overtuigender is Berman in het pianoconcert met blazers, maar daar is de opnamebalans juist weer ongelukkig. De Sacre kan er net mee door.

Interessanter viel Petroesjka uit in een milde verklanking. Ook Oedipus Rex is redelijk geslaagd. Wel weer goed is dat ruimte is vrijgemaakt voor Canticum sacrum en de Requiem canticles.

Zo werd dit een zeer wisselend geheel. Voor betere uitvoeringen is men aangewezen op andere, meest duurdere oplossingen. Bijvoorbeeld:

Apollon musagète van Chailly (Decca 473.731-2)