Sperger: Vioolconcerten nr. 1 in A en 2 in C; Symfonie in F Ankunftssinfonie. Kolja Lessing met het Münchens omroeporkest o.l.v. Ulf Schirmer. CPO 777.454-2 (63’08”). 2010
Sperger: Symfonieën nr.21 in g, 26 in c, 34 in D. Arte del mondo o.l.v. Werner Ehrhardt. Duitse Harmonia Mundi 888750-5617-2 (62’35”). 2014
Wie goed zoekt in het muzikale rariteitenkabinet kan aardige ontdekkingen doen. Neem de Duitse componist en contrabassist Johann Matthias Sperger uit Bratislava (1750-1812) die zich letterlijk en figuurlijk spiegelde aan Haydns Abschiedssinfonie nr. 45 door in plaats van de orkestmusici in de finale de een na de ander van het podium te laten verdwijnen juist het orkest in het eerste deel successievelljk opbouwt.
Nadat Kolja Lessing heeft gezorgd voor een gave invulling van de solopartijen in een tweetal genoeglijke vioolconcertjes, laat Ulf Schirmer horen hoe die Aankomstsymfonie hoort te klinken.
Sperger schreef in totaal een vijfenveertigtal symfonieën en op de tweede cd zijn daarvan als première drie stuks vastgelegd. Inderdaad doet deze muziek denken aan de vroege- en middenperiode Haydn en is er heel plezierig naar te luisteren. Sperger brengt ons terug in de wereld van Sturm und Drang in de mineur werken met plotselinge contrasten en unisono uitbarstingen. De levendige ritmiek en de klaaglijk herhaalde hobonoten verlevendigen het eerste deel van de symfonie in D.
Arte del mondo zorgt voor stuwend stimulerende vertolkingen in authentieke geest.
Een drietal andere symfonieën is beschikbaar van Musica aeterna Bratislava onder Peter Zajícek (Naxos 8.554764), een tweetal hoornconcerten van Miklós Nagy (Hungaroton HCD 32145).