Soler: Concerten voor 2 orgels (klavecimbels) nr. 1 in C, 2 in a, 3 in G, 4 in F, 5 in A en 6 in D. Entretien des clavecins. Brilliant Classics 95327 (57’09”).
Hoewel de 6 Concertos de dos órganons obligados werden geschreven voor twee orgel(tjes), werden ze lang nauwelijks op de bedoelde instrumenten uitgevoerd. We kenden het origineel voor twee orgels wel, onder andere van Tini Mathot en Ton Koopman (Erato 2292-45741-2) op twee orgels, maar horen het doorgaans op twee piano’s, bijvoorbeeld van Anthony Goldstone en Caroline Clemmov (Olympia OCD 636).
De werken werden geschreven voor ‘zijne doorluchtige Spaanse infante Don Gabriel de Borbón’ (Solers leerling), maar hun bereik was te grot voor dat van de beschikbare Spaanse orgels uit die tijd en bovendien stonden de beide instrumenten in het Escorial te ver uiteen om effectief duo te kunnen spelen.
Er bestond een prachtige opname van Gilbert en Pinnock op Archiv 2533-445 lp, maar die blijkt nooit naar cd te zijn overgeheveld. Gelukkig vullen het uit Agustin Álvarez en Eusebio Fernández-Villacañas, bestaande Entretien des clavecins, spelend op respectievelijk een Andrea Restelli Taskin kopie en een Donzelague dito die leemte nu muziekhistorisch bezien correct.
Wie deze werken compleet wil beluisteren, mag niet verwachten dat hier grote emotionele diepten worden gepeild, maar het gaat wel om pretentieloze, elegante, verpozende tweedelige sonates die hier geheel in stijl tot klinken komen.