CD Recensies

SHOSTAKOVITCH: STRIJKKWARTETTEN NR. 1-15, BRODSKY KWARTET

Shostakovitch: Strijkkwartetten nr. 1-15. Brodsky kwartet. Teldec 2564-60867-2 (6 cd’s, 6u. 15’30”). 1989/91

 

Shostakovitch: Strijkkwartet nr. 15 in es op. 144; Beethoven: Strijkkwartet nr. 16 in F op. 135. Brodsky kwartet. Teldec 246.017-2 (63’30”). 1989

 

Shostakovitch: Strijkkwartetten nr. 1-15. Brodsky kwartet. Chandos CHAN 10917 (6 cd’s, 6u. 36’ 08”). 2016

 

Sinds eind jaren tachtig vorige eeuw is het in 1972 geformeerde Brodsky kwartet (genaamd naar de Russische componist Adolf Brodsky (1851-1929) die zelf twee strijkkwartetten schreef, ettelijke malen een Shostakovitch cyclus uitgevoerd. Een eerste daarvan werd destijds door Teldec opgenomen. Toen was Michael Thomas nog primarius, nu is dat Daniel Rowland. Ook altviolist Alexander Robertson werd vervangen door Paul Cassidy, maar tweede violist Ian Belton en celliste Jacqueline Thomas bleven trouw.

In 2012 werd in Londen een succesvolle reeks gespeeld en in maart 2016 gaf het Brodsky kwartet in het Muziekgebouw aan het IJ in Amsterdam een nieuwe Shostakovitch cyclus die vervolgens meteen werd opgenomen door Chandos.

Intussen is het ensemble zo vertrouwd met deze muziek die vol uitersten van intensiteit, drama, ironie, passie, wanhoop en kracht zit – denk alleen maar het in allerlei stadia herhaalde vier noten thema thema D-Es-C-B – en die groot inlevingsvermogen en virtuositeit vergt, dat de nieuwe opname, door de Chandos technici van puik van geluid voorzien, het kan opnemen tegen de tot nu toe beste opname van het Emerson kwartet (DG 463.284-2). 

Het begrip voor deze tegen een achtergrond van angst, leed en terreur ontstane werken is hoorbaar gegroeid en na de wat te koel afstandelijke opvatting van 1989 is nu sprake van een veel groter engagement en een doorleefder reeks uitvoeringen. Dat blijkt ook wanneer men de uitvoeringen van vroeger en nu qua tijdsduur vergelijkt: is is meer tijd in gaan steken.

Het Brodsky kwartet is hier de afstandelijke objectiviteit voorbij en neemt de luisteraar mee tijdens een unieke reis door veel emoties waarin meteen ook de grote moed van de componist blijkt en het is prachtig opgenomen.