Shchedrin: Carmen suite (13 delen). Georgisch kamerorkest, Ingolstadt o.l.v. Ruben Gazarian. Georgisch kamerorkest GKO 001 (39’46”). 2016
Rodion Shchedrin (1932) zit wat ongemakkelijk tussen de grote Sovjet-Russische componisten Prokofiev, Shostakovitch, Khatchaturian en Kabalevsky enerzijds en de openlijk rebellerende en gefrustreerde jongere generatie van Schnittke, Goebaidulina enn Oestsvolskaja in.
Van binnen is hij vermoedelijk altijd een theater enetrtainer gebleven, hoewel zijn Carmen ballet daarvan niet een typisch voorbeeld is. Net als Shostakovitch koos Shchedrin ervoor om in de ‘liberale’ vleugel van de Sovjetorde te werken en hij is lang niet de enige eclecticus.
Hij is ook een begaafde pianist en een superieure arrangeur. Zijn oeuvre omvat zes pianoconcerten en meerdere theaterstukken over klassieke Russische literatuur. Maar hier is de grappenmaker aan het woord met een opzettelijk kitscherige en provocatieve bewerking van Bizets operafragmenten.
Van dit werk maakte Mikhail Pletnev (DG 471.136-2) een prachtige opname die hij met andere werken combineerde. Ruben Gazarian en zijn Duitse Georgiërs zorgen ook voor een frisse, getrouwe uitvoering met zowel geladen strijkers als indringend slagwerk, maar als geheel toch iets minder niveau en zonder aanvulling zal de in eigen behoor uitgebrachte cd het moeilijk hebben.