CD Recensies

SUBOTNICK: DIVERSE WERKEN

Subotnick: Silver apples of the moon; The wild bull. Morton Subotnick (synt). Wergo WER (59’49). 1967/8

 

Subotnick: Music for the double life of amphibians. Axolotl; Ascent into air; The last dream of the beast; A fluttering of wings. Resp. Joel Krosnich (vc)l; CalArts kamerensemble; Joan la Barbara (s), Erika Duke Kirkpatrick (vc), Dane Little (vc) en Morton Subotnick (elektronica) o.l.v. Stephen Mosko en Juilliard strijkkwartet. Wergo WER 7321-2 (75’53”). 1981/5

 

Subotnick: Elektronische werken met glasharp 3. Until spring revisited (1976, 2009); 4 Butterflies. Morton Subotnick (live elektr. En tape) en Miguel Frasconi (live electr). Mode 237 (72’15”). 2011

 

Subotnick: The wild beasts: Landmark recordings. After the butterfly; The wild beasts. Mario Guarneri (tr), Miles Anderson (tromb), Virko Baley (p) e.a. o.l.v. Morton Subotnick. Wergo WER 7311-2 ( 45’21”). 1980/1

 

Subotnick: Touch 1969; Jacob’s room. Joan la Barbara (s) en Erika Duke Kirkpatrick (vc). Wergo WER 2014-50 (56’53”). 1989

 

Subotnick: Sidewinder; Until spring. Morton Subotnick (elektr.). Mode MODE 133 (58’31”). 2003

 

De in 1933 geboren Amerikaanse componist Morton Subotnick verwierf in Californië een grote reputatie als maker van elektronische en computergestuurde muziek, te beginnen met Silver apples of the moon in 1967. Dat gebeurde aanvankelijk min of meer per toeval met ‘een elektronische muziekdoos’, de Buchla synthesizer die ook voor kinderen geschikt was.

Het bijzondere was, dat Subotnick zijn hele leven met deze materie bezig bleef, daarvoor zelfs in 2008 met Silver apples of the moon nog in een nieuwe versie naar Australië reisde. Verder valt hem de nodige fantasie en – gelukkig – gevoel voor humor niet te ontzeggen. Positief is ook dat hij vaak verbinding maakt met normale instrumentale muziek en zang.

Waar we van de aanvankelijke Duitse, Franse en Italiaanse scholen op elektronisch gebied niets meer horen, lijken ook de Nederlandse initiatieven van het Instituut voor Sonologie, aanvankelijk onder auspiciën van de universiteit, later onder die van het Haags Conservatorium verzand te zijn. 

Hierboven zijn wat cd’s vermeld die samen een heel goed beeld geven van Subotnicks oeuvre. Het gaat deels om gedigitaliseerd heruitgegeven materiaal van Nonesuch. Goed dat dit alles zo wordt gecontinueerd.