Scarlatti, A.: Passio Domini Nostri Jesu Christi secundum Joannem. Giuseppina Bridelli (ms., evangelist) en Salvo Vitale (bs., Christus) met het Namens kamerkoor en het Millenium orkest o.l.v. Leonardo Garcia Alarcón. Ricercar RIC 378 (58’26”). 2016
Alessandro Scarlatti moet in Napels zijn Johannes Passie rond 1700 als eerste Italiaan hebben geschreven. Daarbij volgde hij strikt de richtlijnen van de R.K. kerk: het evangelieverhaal als monodisch recitatief met liefst een manlijke alt, maar in dit geval met een goede mezzo en een lage stem als Christus, begeleid door strijkers. Verder zijn er korte vierstemmige turbae (volkskoren) en wat tekstgedeelten voor Judas en de dood van Jezus.
De delen van deze compacte passiemuziek worden hier gecombineerd met een aantal fraaie lezingen uit de Responsoria per la settimana sancta van de componist voor het koor waardoor een prachtig sluitend geheel ontstaat.
Er bestaan vroegere opnamen van Louis Devos uit 1973 (Arion ARN 58426) en van de Basler madrigalisten onder Fritz Naf uit 1981 (Duitse Harmonia Mundi 88697-89215-2, beide met René Jacobs. Maar de nieuwe is in menig opzicht in het voordeel. Dat komt onder andere doordat Giuseppina Bridelli in haar rol als evangelst met haar aangenaam warme stem ook emotie kan en mag tonen en beter bevalt dan de mannstemmen van de andere opnamen.