CD Recensies

SAINTE COLOMBE, DE: CONCERTEN VOOR 2 GAMBA'S E.A.

Sainte-Colombe, de: Concerten voor 2 gamba’s nr. 30 ‘Le trembleur’, nr. 41 ‘Le retour’, nr. 44 ‘Tombeau les regrets’ en nr. 52 ‘L’estordy’; Gambasuite in d; Marais: ‘Tombeau pour M. de Sainte-Colombe’ uit Pièces de viole 2; Sainte-Colombe, de, fils: Tombeau de Sainte-Colombe. Christine Plubeau (vdg), Isabelle Saint-Yves (vdg) en Isabelle Sauveur (kl). Bayard 308.500-2 (64’26”). 2016

 

Dit programma met viola da gamba muziek van Monsieur Jean de Sainte-Colombe (ca. 1640-1701) en zijn zoon plus een eerbetoon van zijn leerling Marais is een hommage aan de Franse componist wiens ware naam onbekend is en diens zoon. Hij moet een van de talentvolste gambisten uit zijn tijd zijn geweest, componeerde liefst 67 Concerts a deux violes égales waarvan vooral de nrs. 41, 44, 48 en 61 enige bekendheid genieten en zes Suites pour basse de viole seule

Er is in 1991 door Alain Corneau een film – Tous les matins du monde met vader en zoon Depardieu – over de Sainte-Colombe gemaakt waarin Jordi Savall en Wieland Kuijken zijn concerten nr. 3 ‘Le tendre’, nr. 8 ‘La conference’, nr. 27 ‘La bourrasque’, nr. 41 ‘Le reetour’, nr. 42 ‘Le raporté’, nr. 44 ‘Tombeau les regrets’, nr. 48 ‘Le raporté’, nr.51 ‘Rougeville’, nr. 54 ‘La Dubois’ en nr. 62 ‘Le figuré´’ van hem speelden (Alia Vox AVSA 9885). Jammer dat we slechts kunnen raden voor wie deze muziek bedoeld is.

Dat deze componist bijdroeg aan de ontwikkeling van de gamba en het gambaspel is wel duidelijk, ook is bekend dat hij er een zevende, lage snaar aan toevoegde om de sonoriteit te verhogen. Hij is beslist ook een voorbeeld geweest voor Couperin en Forqueray.

Christine Plubeau en Isabelle Saint-Yves zijn twee haal bekwame Franse dames die in een kwantitatief wat beperkter programma dan dat van Savall en Kuijken niet alleen vier van die concerten voorstellen, maar ook een suite en een eerbetoon van Marais plus eentje van zijn zoon.

Ook zij tonen zich waardige vertolkers van deze muziek. Ze mengen tonale schoonheid met een scheutje retorische beheersing en een flinke dosis communicatieve magie. In de Suite krijgen ze goede steun van Isabelle Saveur aan het klavecimbel.