CD Recensies

SANTUCCI: OPERE SACRE

Santucci: Vita di Maria; Berceuse voor trompet, strijkorkest en orgel; Allelujah; Wachet auf; Oratorio Jeremiah prophetae; Hortus conslusus; ‘Ite missa est; uit Koraalbewerkingen; Alleluja… O filli et filae; Ave Maria; Sub tuum praesidium 1958, 1978; Ave Maria; Il laudario di Cortona; Ave Maria 1968, 1986, 1982; Piccoli quadretti nr. 1-3; Rapsodia ebraica; Sancta Maria; Victimae pascali; Veni redemptor gentium; Salve regina; La cometa Kohoutek. Comaci Boschi (fl), Giuseppe Monari (org), Antonio Quearo (tr), Agatha Bocedi (hrp), Giuliano Giuliani (alth), Daniela Nuzzoli (ms), Raúl Hernández (t)   met de Schola cantorum Paolo Gugliemetti en I solisti Laudensi. Tactus TC 921980 (3 cd’s, 3u. 10’42”). 2016 

 

Dit is het derde deel van de aan gewijde muziek van de Italiaanse componist Pellegrino Santucci (1921-2010) onder de passende titel Opere sacre gewijde reeks.

Cesio Santucci, die in 1944 tot priester werd gewijd en drie jaar daarna werd benoemd tot muzikaal leider van de Santa Maria basiliek in Bologna behoort tot de orthodoxe richting in zijn kerk, maar hij was ook organist en musicoloog (gespecialieerd op Bach gebied).

Niet alleen gewijde muziek in alle vormen en meten voor heel diverse bezettingen componeerde hij, zoals op deze cd met onder meer enige werken in verschillende instrumentatie en al dan niet met zang, hij schreef ook symfonieën en concerten.

Aan oorspronkelijkheid ontbreekt het hem zeker niet. Dat wordt duidelijk uit de ruim drie uur muziek op deze cd’s, die ondanks de vaak niet erg uitnodigende titels diatonisch en traditioneel is, maar zeker niet stroef of ouderwets aandoet.

De langste composities zijn het bijna vijftig minuten Il laudario di Cortona voor trompet en orgel en het bijna een half uur lange Vita di Maria voor fluit en orgel.

Tot de hoogtepunten behoren beide Ave Maria’s voor mezzosopraan en orgel en het imposante Sub tuum praesidium voor mezzo, tenor en orgel.

Santucci was deels een uitgesproken miniaturist want heel wat van zijn stukken duren niet meer dan vijf minuten. 

Tot de minder geslaagde items behoren de Piccoli quadretti voor viool en orgel. Grappig dat de componist zich behalve tot het orgel uitgesproken tot de trompet aangetrokken voelde.

Alleen in het meer wereldse negendelige, bijna twintig minuten lange orgelwerk La cometa Kohoutek dat ontstond na de ontdekking van deze komeet in 1973 wordt een wat progressiever toon aangeslagen.

Wat de vertolkers betreft, kunnen de zangers er net mee door; het beste is Antonio Quero met zijn trompet; hij leidt ook in de ensemblestukken waar de bassist een onderscheidende rol in speelt. Belangrijker is misschien dat met veel inzet en toewijding wordt gemusiceerd en dat een lans voor Santucci’s best waardevolle muziek wordt gebroken.