Sibelius: Symfonieën nr. 1 in e op. 39 en 6 in d op. 104. BBC Nationaal orkest van Wales o.l.v. Thomas Søndergård. Linn CKD 502 (66’00”). 2014
Sibelius: Symfonieën nr. 2 in D op. 43 en 7 in C op. 105. BBC Nationaal orkest van Wales o.l.v. Thomas Søndergård. Linn CKD 462 (62’06”). 2014
Met zijn Symfonie nr. 1uit 1899 schreef Sibelius zijn eerste werk met een echt symfonische status. Het was een bewuste poging om zijn in zijn ogen primitivistische muziek die in Finland veel weerklank vond ook internationaal ingang te doen vinden.
Tchaikovsky lijkt het model te zijn vanwege dien abstracte werk op basis van rapsodisch materiaal. De Deense dirigent Thomas Søndergård, ooit paukenist in het Europees Jeugdorkest, koos dit werk voor wat de start lijkt van een nieuwe Sibelius serie met een onwaarschijnlijk orkest uit Wales voor een Brits label waarvan men niet direct Sibelius verwacht.
Het is een behoorlijk goede start met vitale, pittige vertolkingen. In Symfonie nr. 1 maken in het eerste deel met name de houtblazers soli en de harp met hun lenige, transparante spel een goede indruk. voordat het gebrul van het lage koper begint. In het tweede deel hebben de strijkers een warme klank; in het scherzo schuilt dreiging en de finale klinkt plooibaar.
Symfonie nr. 6 krijgt een fris karakter met scherpe contouren, maar bezit ook enige teerheid.
Op de tweede cd wordt de bekende Symfonie nr. 2 voorzien van veel innerlijke kracht en energie terwijl de emoties tot in de finale steeds stevig in bedwang worden gehouden. Ook de moeilijker toegankelijke Symfonie nr. 7 wordt intens en rigoureus vormgegeven. Bij de blazers horen we een fijne mengeling van grandeur en rauwheid en de strijkers reageren met souplesse.
De opnamen zijn gemaakt in de goed klinkende Hoddinott Hall in Cardiff. Het gaat hier om een veelbelovend begin van dit Sibeliusproject, al hoeven bezitters van de volledige opnamen door Colin Davis (RCA 82876-55706-2), Ashkenazy (Decca 455.405-2/455.405-2, 473.590-2) en Neeme Järvi (DG 477.5688) niet onmiddellijk bevreesd te zijn dat hun bezit nu echt wordt overklast.