Sviridov: Cantate Het sneeuwt; Muziek voor kamerorkest; Liederencyclus Rusland op drift (bew.). Mila Shkirtil (ms), Nikolay Mazhara (p), Sergey Volonschuk (hrn) met het Rimsky-Korsakov muziekcollege dameskoor, jongens van het Omroepkoor St. Petersburg en St. Petersburg Staats symfonie orkest o.l.v. Yuri Serov. Naxos 8.573685 (64’54”).
De contouren van de met veel prijzen bekroonde Russische componist Georgy Sviridov (1915-1998) suggereren dat hij een braaf volgzaam lid van het Sovjet partijsysteem was, maar de werkelijkheid is minder zwart wit. Hij schreef namelijk enerzijds muziek waarvan hij dacht dat die nodig was en anderzijds werken die in het grote socialistisch-realistische muziekmonument pasten. Dat hij rond 1940 bij Shostakovitch studeerde was veelbetekenend voor hem. Zijn aanvankelijke loopbaan als pianist en componist van werken voor piano ging nadat hij in 1955 naar Moskou verhuisde geleidelijk voorbij. Even leek het of hij met zijn Oratorio pathetique over Lenin in 1960 de Leninprijs zou winnen, maar dat ging niet door.
Het is de idealistische componist die liever in het algemeen het oude Moedertje Rusland wilde eren die belangstelling verdient. De volksmuziek was altijd een grote inspiratiebron voor hem
De Cantate Het sneeuwt (1965) op tekst van Pasternak is een mooi voorbeeld van het schrijven van muziek met de eenvoudigste middelen. Een cynicus zou de drie hier vastgelegde werken niet hebben kunnen maken. Dat geldt meteen voor de helder genoteerde Muziek voor kamerorkest (1964) met mooie soli.
De in 2016 gemaakte bewerking voor koor van de Liederencyclus Rusland op drift uit 1977 laat heel goed de lyrische gaven van de componist horen. Een uitgave als deze met heel mooie vertolkingen is waardevol om als het topje van een ijsberg wat naders te gaan begrijpen van de complexe muzikale persoonlijkheid van deze aantrekkelijke componist.
Voor wie de belangstelling voor Sviridov is gewekt staat natuurlijk een stel andere opnamen met zijn werk ter beschikking. Bijvoorbeeld de 9 Liederen op tekst van Burns met de 6 Romances op tekst van Poesjkin door Jevgeny Nesterenko en de componist aan de piano (Melodiya MEL CD 10.01818).