Silvestrov: Hieroglyphen der Nacht. Hieroglyphen der Nacht: ’Augenblicke der Stille und Traurigkeit; ‘Lacrimosa’, Walzer der Alpenglöckchen’; Elegie 1/3; ‘Elegie’, ’Serenade’, ‘Menuett’; 8.VI.1810 … zum Geburtstag R.A. Schumann; ‘Augenblicke der Stille und Traurigkeit;. ‘Abendserenade’. ‘Augenblicke einer Serenade’ ‘Lacrimosa’; 25.X.1893… zum Andenken an P.I. Tschaikowskij. Anja Lechner en Agnès Vestermann (vc). ECM 481.569-2 (65’30”). 2017
In 2001 maakte celliste Anja Lechner met Silke Avenhaus haar eerste Silvestrov opname met de Cellosonate, het Postludium voor sopraan, piano, viool en cello en het Postludium voor cello en piano nr. 3 op ECM 1776.
Nu de van oorsprong Oekraïnse componist Valentin Silvestrov 30 september 20i7 zijn tachtigste verjaardag hoopt te vieren, geeft ze opnieuw acte de présence. Ze blijkt een speciale band te hebben met de componist die zijn Augenblicke der Stille und Traurigkeit aan haar opdroeg. Verder is ze alleen te horen in Lacrimosa, Walzer der Alpenglöckgen en Elegie (waaraan ook een tam-tam te pas komt).
De Franse celliste Agnès Vestermann, met wie ze vaak samen musiceert, voegt zich in de aan beiden opgedragen Drie Stücke, de beide Serenades en de aan Schumann en Tchaikovsky gewijde werken bij haar.
Veel van de muziek die Silvestrov sinds het midden van de jaren zeventig schreef heeft op een heel toegankelijke wijze iets nostalgieks, iets van troost, maar ook iets om hoop te wekken en van te dromen. Het zijn precies die eigenschappen die door beide toegewijde cellistes op duidelijke manier in metaforische gesprekken naar voren worden gebracht.