Scarlatti, D.: Pianosonates in D K. 491, L. 164, D K. 492, L. 14, G K. 146, L.349,. b K. 377, L.263, A K. 24, L. 495, E K. 206, L. 257, A K. 428, L. 131, A K. 429, L. 132, G K. 63, L. 84, d K. 64, L. 58, g K. 426, L. 128. G K. 547, L. 528, Es K. 474, L. 203, c K. 58, L. 158, C K. 513 L. 53, F K. 82, L. 30, f K. 481, L. 187. Angela Hewitt. Hyperion CDA 68184 (79'14"). 2017
Na in 2015 op Hyperion CDA 7613 om te beginnen 16 sonates van Scarlatti te hebben opgenomen, voegt Angela Hewitt daar nu een zeventiental aan toe. Of dat het vervolg is dat misschien uitgroeit tot een integrale opname? Fijn zou het wezen, want van integrale opnamen op klavecimbel zijn we rijkelijk voorzien.
Met heel wat opnamen van Bach en tijdgenoten op haar naam, is het niet verwonderlijk dat Hewitt zich nu ook op Scarlatti stort. Vertrouwd als ze is met de verschillende barokstijlen, weet ze ook bij de juweeltjes van Scarlaat goed steeds de innerlijke structuur en het intieme karakter van de sonates naar voren te brengen. Ze doet dat met mooie tempo- en dynamiekbuigingen zoeel als een heldere voordracht en weet invloeden van bijvoorbeeld castagnetten te simuleren. Ze zorgt niet alleen voor eenheid en verscheidenheid, maar ogekeerd ook voor verscheidenheid in eenheid door aandacht te geven aan de hoofse gebaren en fanfares.
Bovendien voorzak ze het geheel in het tekstboekje van nuttig, intelligent commentaar.Laten we hopen op meer Scarlatti van Hewitt, maar eerst gelukkig zijn met het voorhanden tweetal cd's.