Stravinsky: Music for violin 1. Pastorale; ‘Prélude et rondo des princesses’, ‘Berceuse’, ’Scherzo’ uit De vuurvogel (bew.); ‘Chanson russe’ uit Mavra (bew.); ‘Chanson russe’ uit Petroesjka (bew.); Suite italienne; Duo concertant; ‘Airs du rossignol’, ‘Marche chinoise’ uit Le chant du rossignol (bew.); La marseillaise. Ilya Gringolts en Peter Lauf. BIS SACD 2245 (60.48”). 2016
Wie in de lijst met composities van Stravinsky kijkt, zal zien dat hij niet zoveel werken voor viool en piano schreef. Dat genre bleef beperkt tot de Suite over thema’s, fragmenten en stukken van Pergolesi uit 1925, het Duo concertant uit 1932, de Pastorale uit 1933 en de aan het ballet Pulcinella ontleende Suite italienne uit 1934.
Maar omdat hij een poos lang als pianist een tournée ondernam met violist Samuel Dushkin bestond behoefte aan meer duorepertoire. De makkelijkste manier om daaraan te komen, bestond uit het bewerken van bekende delen uit balletten met een verdwaald deel uit de opera buffa Mavra uit 1921. Sommige daarvan lijken echt voor de gelegenheid te zijn hergecomponeerd.
Tussen dit materiaal bevinden zich juweeltjes als de quasi vocalise Pastorale en ‘Chanson russe’ uit Mavra.
Gringolts en Lauf spelen dit materiaal fijnzinnig en virtuoos en zeker de violist spreidt mooie kleuren ten toon. Het wachten is op de tweede cd met de ‘Ballade’ uit Le baiser de la fée, het Divertimento, de Tango en de eigenlijk voor altviool geschreven Elegie. In haar jonge jaren maakte Isabelle van Keulen met Olli Mustonen al een dubbel cd van de complete werken voor viool en piano (Philips 420.953-2) en uit 2010 dateert een geel fijne opname van dit geheel met Anthony Marwood en Thomas Adès (Hyperion CDA 67723), waarop vooral de componist/pianist imponeert.
Wie de drie opnamen naast elkaar legt, zal mu eens meer bevrediging bij de een, dan weer bij de ander vinden. Gelukkig zijn ze alle drie de moeite waard.