CD Recensies

STERKEL: VIOOLSONATES, PIANOWERKEN

Sterkel: Vioolsonates in F op. 33/1, Bes op. 25, A op. 33/3; Fantasia in a op. 45; Romance in F op. 23/3. Meret Lüthi (v) en Els Biesemans (p). Ramée RAM 1701 (74’28”). 2017

 

Van huis uit was Johann Franz Xaver Sterkel (1750-1817) een  zeer muzikale kapelaan uit Würzburg die zich vooral vanuit zijn standplaats aan het hof in Mainz op muzikaal terrein manifesteerde als niet onbelangrijke organist, pianist en componist. In zijn tijd genoot hij enige beroemdheid met zijn orkest-kamer- en pianomuziek en zijn liederen. Zijn oeuvre telt zo’n zevenhonderd werken waarvan het leeuwendeel bestaat uit Duitse en Italiaanse liederen. Kerkmuziek schreef hij nier. In Parijs genoot hij enig aanzien met tijdens de Concerts spirituels in 1777 en 1779 uitgevoerde symfonieën.

Eerder werden van hem opgenomen de Symfonie nr. 35/1 het Pianoconcert nr. 2 door Kai Adomeit en Peter Lücker (Bayer BR 100.226), de Symfonieën op.35/1 en 2 plus de Ouverture à grand orchestre door Ehrhardt (Duitse Harmonia Mundi 88843-03752-2) plus de orgelsonate 4-handig in D door Annerös Hulliger en Philip Swanton (Schwann 31047-2).

Maar hier hebben we van doen met de cd première van drie vioolsonates en twee pianowerken, die netjes in stijl, dat wil zeggen à la Haydn en de jonge Beethoven, door de Belgische, in Zwitserland actieve fortepianiste Else Biesemans die het grootste aandeel heeft en de Zwitserse violiste Meret Lüthi voor hun rekening worden genomen. Beiden maken van deze werken wat ervan te maken is en het resultaat is heel overtuigend.