Strauss, R.: Suite Der Bürger als Edelmann op. 60 TrV. 228c; Lully: Suite Le bourgeois gentilhomme LWV. 43. Noors kamerorkest o.l.v. Terje Tønnesen. Lawo LWC 1143 (57’16”). 2016
In 1661 werd de Italiaan Giovanni Battista Lulli tot Fransman genaturaliseerd, sloot vriendschap met Molière en schreef in 1670 zijn opéra-ballet of balletkomedie rond M. Jourdain Le bourgeois gentilhomme met de ondertitel ‘De middenklasse aristocraat’ of ‘De would-be nobele’.
In zijn geheel is dat werk te genieten via de besproken opname van Hugo Reyne (Accord 472.512-2), maar hier gaat het om de suite daaruit met de ouverture, tussenspelen en dansen, in totaal acht deeltjes.
Na Lully schijnt Richard Strauss de enige te zijn geweest die in 1912 opnieuw voor muziek bij dit toneelstuk leverde in de vorm van een negendelige suite. In 1918 ging het toen drie uur durende geheel in Berlijn in première.
Het aardige van de Noren is dat ze niet alleen beide werken combineren, maar ook zorgen voor heel representatieve uitvoeringen waarbij haast alle expressieve mogelijkheden worden benut. Dat geldt voor de vele kanten van Lully met diens Spaanse dans als hoogtepunt en voor de nu eens luchthartige klassieke Strauss met Das Menuett des Lully en Auftritt des Cléonte als raakpunt. Het is goed dat de oerversie uit 1912 en niet de toevoeging uit 1917 met het ballet van de sylfen is gekozen.