CD Recensies

SAINT-SAËNS: PIANOTRIO'S NR. 1 EN 2; LA MUSE ET LE POÈTE, GOULD TRIO

Saint-Saëns: Pianotrio’s nr. 1 in F op. 18 en 2 in e op. 92; La muse et le poëte op. 132. Gould pianotrio. Champs Hill CHRCD 140 (79’37”). 2017

 

‘Ik ben rustig aan het werk met een trio, waarvan ik hoop dat het degenen die ongelukkig genoeg zijn om het te horen tot wanhoop zal drijven. Ik zal de hele zomer nodig hebben om die wreedheid te begaan, maar op de een of andere manier wil ik wel voorpret hebben’.

Moeten we de componist serieus nemen met deze intentieverklaring over zijn tweede Pianotrio van vijfentwintig jaar nadat hij al groot succes had met het eerste? Dat bezit een prachtig scherzo, als een fijn afgestemd uurwerk.

In dat tweede trio toonde hij alles waartoe hij in staat was bij de première 7 december 1892 en verraste daarmee inderdaad zijn luisteraars.

In 2004 maakte het Franse Wanderer trio een heel fijne opname met vertolkingen die een hoog octaantal hebben van deze werken (Harmonia Mundi HMA 195.1862) en kort daarop kwam ook het Florestan trio (Hyperion CDA 67538) met interpretaties die iets meer bezonnen waren.

Bij het uit Benjamin Frith (p) Lucy Gould (v) en Alica Neary (vc) bestaande Gould trio is sprake van een soort tussenweg die weinig afbreuk doet aan een cumulatief gevoelsmatig schokeffect. Luister maar naar de felle luide uitbarsting in het eerste deel van trio nr. 2 en de gedurige intensiteit van de voordracht. 

Dat alles gaat gepaard met een filigrijne luchtigheid en helderheid. In Trio nr. 1 schuilen zowel een onderliggende weemoed als het nodige élan. Dat klinkt geen moment geforceerd, maar wel fraai geschakeerd.

La muse et le poète is oorspronkelijk voor viool, cello en orkest en als zodanig o.a. verkrijgbaar van de broers Capuçon met het Filhsarmonisch orkest van de Franse omroep o.l.v. Lionel Bringuer (Erato 50999934-13428) en Maria Milstein, Noëlle Weidman en dirigent Arming (Zig-Zag territoires ZZT 335, 3 cd’s), maar ook als piano/cello duo met Stephanie Chase en Robert Truman (Cala CACD 1016). Maar ook de triovorm heeft groot bestaansrecht en komt hier net als bij het Australisch trio (ABC 476.6435) heel mooi, zelfs  haast beter uit de verf.

Het is moeilijk kiezen tussen het drietal opnamen. Probeer ze liefst alle voordat een persoonlijke keuze wordt gemaakt.