SCHUBERT: FREUNDE VON SALAMANKA, DIE

Schubert: Die Freunde von Salamanka D. 326. Edith Mathis (s., Olivia), Christine Weidinger (s., Eusebia), Carol Wyatt (ms., Laura), Thomas Moser (t., Alonso), Eberhard Büchner (t., Diego), Norbert Orth (b., Tormes), Hermann Prey (b., Fidelio), Robert Holl (bs., Alcade, 2e guerrilla), Kurt Rydl (bs., Manuel, Xilo, 1e guerrilla) met het koor en orkest van de Oostenrijkse omroep o.l.v. Theodor Guschlbauer. Brilliant Classics 939321 (74’27”). 1978

Succes was Schubert nooit deelachtig met zijn weinige werken voor muziektheater en ook zijn Singspiel in twee aktes Die Freunde von Salamanka op libretto van Johann Mayrhofrer uit 1815 hielp zijn reputatie als muziekdramaticus niet. Het werk is ook tijdens zijn leven nooit opgevoerd. Bovendien gingen de gesproken dialogen verloren, zodat wat rest bestaat uit een reeks muziekfragmenten dat geen grote samenhang heeft.

Het verhaal gaat over drie mannen en drie vouwen die onder verschillende omstandigheden samenkomen en proberen om bestaande sociale obstakels de baas te worden. De muziek is naar verwachting erg bekoorlijk maar het ontbreekt aan doel en richting in dit Singspiel dan nog met een veelbelovende Ouverture begint maar daarna onderhevig is aan geleidelijke verdamping.

De beste momenten komen we niet in de aria’s tegen, maar in de trio’s van de drie vriend(in)en, zoals ‘Lebensmut und frische Kühlung’. Voor deze uitvoering van de Oosten Rijkse omroep, die eerder werd uitgebracht op de DG lp 2707.126 en door Brilliant werd overgenomen, krijgen we een meer dan competente uitvoering te horen. De meeste voldoening geven de jonge Thomas Moser als Alonso, de pure Edith Mathis als Olivia, de stevige Fidelio van Hermann Prey en de beide bas comprimariorollen van Robert Hill en Kurt Rydl. Hooguit klinkt de Laura van Carol Wyatt nogal nasaal.

De opname klinkt erg direct en een vertolking door een ensemble met oude instrumenten en jonge stemmen zal waarschijnlijk sprankelende klinken.

Laten we niettemin dankbaar zijn voor deze enige, goedkope uitgave.