CD Recensies

SCHUBERT: SOPRANO'S SCHUBERTIADE, A,, SAMPSON

Schubert: A soprano’s Schubertiade. Suleika 1 en 2 D. 720/717; Rosamunde D. 797; Blondel zu Marien D. 626; Gesänge aus Goethe’s Wilhelm Meisters Lehrjahre, Lieder der Mignon nr.1-3 (Heiß mich nicht reden’ D. 877/2, ‘Nur wer die Sehnsucht kennt’ D. 877/4 ‘So laßt mich scheinen’ D. 877/3; Kennst Du das Land (Mignons Gesang) D. 321; Gretchen am Spinnrad D. 118; Gretchen im Schwinger D. 564 (Gretchens Bitte, voltooid door Britten); Der König in Thule D. 367; Viola D. 786; Raste Krieger, Krieg is aus (Ellens Gesang 1) D. 837; Jäger, ruhe von der Jagd (Ellens Gesang 2) D. 838; Ave Maria D. 839.  Carolyn Sampson en Joseph Middleton. BIS SACD 2343 (77’32”). 2017

 

Door de nadruk te leggen op de Faust liederen van Gretchen en de Ellen liederen van Goethe wordt het karakter van dit recital sterk bepaald. Anders gezegd: de empathie voor vrouwen van Schubert is een centraal thema, zeker wanneer we zien dat zeven van de vijftien liederen betrekking hebben op Goethe en de figuren Mignon uit Wilhelm Meisters Lehrjahre en Gretchen uit Faust.

Wanneer we verder bedenken dat toneelschrijfster Helmina von Chézy de tekst schreef voor de tere Romanze die bestemd was voor haar stuk Rosamunde, prinses van Cyprus waarvoor Schubert de toneelmuziek schreef en die andere schrijfster, Marianne von Willemer die de beide Suleika gedichten schreef voor Goethe, die deze vervolgens opnam in zijn bundel West-östlicher Divan wordt duidelijk dat grondig over de inhoud van dit recital met een hoofdrol voor het vrouwelijke is nagedacht. 

Het recital eindigt met de drie liederen van Ellen, uit een vertaling van Walter Scotts The lady of the lake en het overbekende Ave Maria.

Al eerder viel de Engelse Carolyn Samson op met haar bijdragen aan opnamen van Bachs Johannespassie (Glossa GCD 921113), Passion and resurrection van Esenvalds (Hyperion CDA 67796), het Stabat mater van Poulenc (Harmonia Mundi HMC 90.2149), het Requiem van Mozart (BIS SACD 2091) en Lacoste’s Aria’s voor Marie Fel (Hyperion CDA 68035).

Met haar ranke, wendbare stem weet ze nu ook fijn nuancerend en met volledig besef van de tekstinhoud de kern van deze Schubertliederen te treffen in een prachtig optreden, waarin ook de gevoelig en sympathiek begeleidende Joseph Middleton een belangrijk aandeel heeft.

Dit is een der mooiste cd’s met liederen van Schubert uit de laatste jaren.