CD Recensies

SARASATE: WERKEN VOOR VIOOL EN PIANO (COMPLEET)

Sarasate: Werken voor viool en piano (compleet). Fantasieën over ‘La Forza del destino op 1, ‘Der Freischütz’ op. 14, ‘Don Giovanni’ op. 51; Hommage à Rossini op. 2; ‘La da me blanche’ de Boieldieu op. 3; Rêverie op. 4; Caprice sur ‘Roméo et Juliette’ op. 5; Caprice sur ‘Mireille’ op. 6; Confidences. Op. 7; Souvenir de Domont op. 8; Les adieux op. 9; Sérénade andalouse op. 10; Sommeil op. 11; Moscovienne op. 12; Mosaïque de Zampa op. 15; Romance et gavotte de ‘Mignon’ op. 16; Prière et Berceuse op. 17; Airs espagnols op. 18; Reminiscence de ‘Martha’ op. 19; Spaanse dansen op. 20-23, 26; Caprice Basque op. 24; Jota Aragonesa op. 27; Serenata andaluza op. 28; El canto del ruiseñor op. 29; Bolero op. 30; Ballade op. 31; Peteneras, Caprice espagnol op. 35; Jota de San Fermin op. 36; Zortzico ‘Adiós montañas mías op. 37; Viva Sevilla! Op. 38; Zortzico de Iparraguirre op. 39; Introduction et Fandango op. 40; Gondoliera veneziana op. 46; Melodía romana op. 47; Le rêve op. 53; Fantasie Caprice; Souvenirs de ‘Faust’; Mazurka. Tianwa Yang en Markus Hadulla. Naxos 8.504054 (4 cd’s, 4u., 46’32”). 2005/17

 

Eén van de kleurrijkste violisten aan het eind van de negentiende eeuw was Pablo de Sarasate (1844-1908). Hij werd in Pamplona geboren, had les van zijn vader, speelde op zijn achtste al voor publiek en kreeg op zijn tiende een Stradivarius van koningin Isabella. Op zijn twaalfde vertrok hij naar Parijs om daar aan het conservatorium te gaan studeren bij Delphin Alard maar ontving in het eerste jaar al een eerste prijs. Zijn loopbaan besloeg bijna een halve eeuw en met name vanaf halverwege e jaren 1870 was hij wereldberoemd.

Sarasates spel was licht en kwiek.Hij toonde zijn grote kunnen natuurlijk ook in werkenden andere componisten, maar was zelf ook heel creatief, met name op het gebied ban de lichtere vioolmuziek. Het populairst zijn va n hem de Carmen fantasie en de Zigeunerweisen. De titel van dit laatstgenoemde werk verwijst niet naar de Spaanse zigeuners en de flamenco, maar naar de violisten in de cafés van Centraal Europa. Sommige melodieën zijn ook door anderen geschreven, maar Sarasate gaf ze een heel eigen draai.

In het zicht van dit tweetal bekende werken wordt wel eens vergeten dat Sarasate het leeuwendeel van zijn werken schreef voor viool en piano. Tianwa Yang. En Markus Hadulla ontfermden zich daarover integraal en namen ze in de loop van enige jaren alle op. De betreffende cd ’s verschenen als Naxos 8.557767, 8.570192, 8.570893 en 8.572709. Nu zijn ze logish gebundeld. Hierboven zijn ze in chronologische volgorde opgesomd, op de cd’s zijn de meest uit potpourri-achtige operaparafrasen Spaanse dansen. Bestaande korte stukken anders gegroepeerd.

De programmaleiding van Naxos moet een fijne neus hebben om de jonge Chinese violiste Tianwa Yang die ook alle werken voor viool en orkest van Sarasate opnam (Naxos 8.572191, 8.572216) deze taak toe te vertrouwen. Zij is daarvoor in alle opzichten goed toegerust, want beschikt over grote virtuositeit, intoneert feilloos, heeft niet de geringste moeite met de  harmonischen in het hoogste register en verleent de Spaanse dansen ritmische vaart. Markus Hadulla begeleidt op eenzelfde hoog niveau. Muziek om van te smullen.