CD Recensies

SMYTH: WRECKERS, THE

Smyth: The wreckers. Anne-Marie Owens (s., Thirza), Justin Lavender (t., Mark), Peter Sidhorn (b., Pascoe), David Wilson-Johnson (t., Lawrence), Judith Howard (s., Avis), Annemarie Sand (Jack) met de Huddersfield Choral Society en het BBC filharmonisch orkest o.l.v. Odaline de la Martinez. Conifer 75605-51250-2 (2 cd’s, 2u. 07’48”), Classics CDCF 250/1). 1994 

 

De opera in drie aktes The wreckers over strandjutters in Cornwall van Ethel Smyth (1858-1944) uit 1904 op een Frans libretto van Henry Brewster heeft een enigszins complexe (voor)geschiedenis. Na aanvankelijke pogingen om het werk in het Frans te laten opvoeren, lukte dat pas daarna met de Duitse versie als Strandrecht in Leipzig in 1906. De eerste Engelse opvoering was in 1909.

Tot op zekere hoogte liep Smyth met dit werk vooruit op Brittens Peter Grimes. Met het gegeven had Smyth alle mogelijkheden voor een sterke compositie, ‘bemand’ door handelende mensen van vlees en bloed.

De strandjutters zijn geen dievenbende of misdadigers, maar de eerlijke, godvrezende, methodistische, maar arme burgers van een sterke dorpsgemeenschap aan een vaak door stormen geteisterde kust en hun bestaan hangt sterk af van het recht dat ze hebben op aangespoelde spullen.

Alleen Thirza, de jonge vrouw van de aanvoerder en geestelijk leider Pascoe is een verschoppeling omdat ze met brandende fakkels de boten waarschuwt tegen schipbreuk en daardoor haar plaatsgenoten van buit onthoudt. Net als Aida en Radames wordt ze in een grot opgesloten en wanneer het stel door de opkomende vloed daarin verdrinkt betekent dit het einde van de opera in 30 muziekfragmenten. 

Anne Marie Owens stort zich geheel in het lot van Thirza en maakt een goeddeels geloofwaardige persoon van haar. Ook Peter Sidhorn is een stoere, stijfkoppige Pascoe in de verdediging van haar rechten, daarentegen heeft Justin Lavender maar weinig mogelijkheden om zich als geheime minnaar van Thirza te profileren.

Dirigent Odaline de la Martinez doet met het zangersensemble en het orkest alles wat maar mogelijk is om een succes van deze opera te maken. Dat ze daar maar gedeeltelijk in slaagt, ligt niet aan haar en haar team, maar aan bepaalde zwaktes van de compositie.