Sterkel: Liebesbothen. Lied im Freien; Phylis an ihren Damis; Ermunterung; Liebesbothen; An Lina; Elise; Des Jägers Abendlied; Philint an Suschen; Die Spröde; Die Biene; Der Geist der Harmonie; Abendlied; Erinnerung des 15. May 1793; Die Vollendung; Fantasie in a op. 45; Misero tu non sei; M’hanno desto, che il marito; Ad nota del fato mio bene adorato. Julia von Landsberg (s), Jan Kobow (t), Sylvia Ackermann(p) en Thomas Höhne (git). Coviello COV 91809 (60’55”). 2017
Van huis uit was Franz Xaver Sterkel (1750-1817) een Duitse kapelaan, maar hij was ook een bekende, goede pianist, speelde orgel en componeerde orkestwerken kamermuziek, veel pianomuziek en zo’n vierhonderd (!) wereldse liederen in Duits en Italiaans op teksten van anonieme dichters, Lessing, Herder en Goethe. Als dirigent was hij enige tijd werkzaam aan de hoven in Mainz en Aschaffenburg.
Julia von Landsberg en Jan Kobow ontfermen zich hier bij toerbeurt over achttien van deze eenvoudige maar best bekoorlijke liederen en zingen tot besluit ‘Ad onta del fato mio bene adorato’ als duet. Ze overladen het materiaal niet met betekenis of sentiment en bereiken hun expressiefste momenten in het dramatische Philint an Suschen en het treurige Erinnerung des 15. May 1793. Ze houden steeds het motto van Sterkel: ‘Ich suche durch eine edle Simplicität und einen reinen Rhythmus der Komposition mich über das gewöhnliche und gleichgültige zu erheben’ voor ogen.
Een bijzonderheid is nog dat de heel inlevend begeleidende Sylvia Ackermann speelt op een mooi gerestaureerde tangentenvleugel; ze is op zichzelf en alleen te horen in de Fantasie op. 45 ‘pour le piano-forte’.. Thomas Höhne ‘toont zich een goed begeleidende gitarist, eveneens op een oud instrument.