CD Recensies

SCHUMANN: MYRTHEN E.A. BEELEN, HERMAN

Schumann: Myrthen op. 25; ‘Ich denke dein’ op. 78/3; ‘Unterm Fenster’ op. 34/3; ‘In der Nacht’ uit Spanisches Liederspiel op. 74. Florieke Beelen (mz), Hans Pieter Herman (b) en Maurice Lammerts van Bueren. Zefir ZEF 9659 (70’38”). 2017  

 

Onder de titel Und ein Kuss auf dein Herz wordt hier een aantrekkelijk programma met dertig liederen. Van Schumann aangeboden met de 26 uit Myrthen als kern. Te bedenken dat Schumann pas in 1840, toen hij bijna 30 was liederen begon te schrijven. Maar binnen negen maanden componeerde hij er daarna 140. Ook de cyclus Myrten is uit 1840. Deze is altijd iets van een raadsel gebleven. 

De compositie geldt als een bruiloftscadeau aan Clara Wieck, maar onder het oppervlak schuilt een ongelijkwaardigheid tussen het onderwerp en de bedoeling. De toon is vaak vrij donker. Een breed spectrum van seksuele ervaringen wordt te beginnen in ‘Widmung’ en eindigend met ‘Zum Schluß’ onderzocht, van het huwelijk sluiten en dierbare wensen tot incest van broer en zus. Er heerst ook verschil van mening of de diverse vormen een gesloten geheel vormen. De teksten zijn ook van verschillende. Dichters, zoals Rückert, Burns, Goethe, Rosen, Fanshawe, Moore, Byron en Heine,

Gaat het werkelijk om een gesloten cyclus die voor zijn effect en betekenis afhankelijk is van de tegenstelling tussen emotioneel en stilistisch contrast of gaat het in plaats daarvan om en lineair relaas? Of is het mogelijk zelfs een willekeurig bij elkaar gebrachte verzameling liederen?

Florieke Beelen en Hans-Peter Herman, die onderling de taak verdelen, lijken het laatste standpunt te verdedigen, want na telkens respectievelijk 6, 13 en 8 lederen onderbreken ze met een extern lied.   

Maar ze vormen wel een hecht paar met heel mooie vocale eigenschappen en een goed gevoel voor verbale nuancen. 

Beelen heeft iets zilverachtigs in haar lachende sopraanstem, Herman iets lichts van brons. Ook de andere drie liederen zijn geslaagd als korte intermezzi. 

Pianist Maurice Lammerts van Bueren toont zich en betrouwbare begeleider die in zijn vloeiende spel de juiste emotie legt. 

Wat wel opvalt, is, dat er zo weinig opnamen van Myrthen zijn. Er is wel een eerdere Nederlandse opname van Myrthen met sopraan Nellie van der Sijde, bariton Maarten Koningsberger en pianist Kelvin Grout (Globe GLO 5025) uit 1989.

Om het beeld te voltooien komen we ook sopraan Juliane Banse, bariton Olaf Bär en Helmut Deutsch (EMI 556.579-2), mezzo Sarah Walker en Roger Vignoles (CRD 3401), sopraan Lynne Dawson, tenor Ian Partridge en Julius Drake (Chandos CHAN 9307) en sopraan Andrea Lauren Brown en bariton Thomas Bauer met pianiste Uta Hielscher (Naxos 8.557079) tegen met duo opnamen en de alt Nathalie Stutzmann en Michel Dalberto (Erato 2564-68043-2) melden zich solo.

Misschien is het nog wel aardig te vermelden dat Liszt een pianobewerking van Myrthen maakte die door Takashi Sato is opgenomen. Nadere gegevens daarvan ontbreken.

Na dit vrij lange exposé kan als conclusie worden gegeven, dat Florieke Beelen, Hans Pieter Herman en Maurice Lammerts van Bueren trots mogen zijn op het resultaat en de aanstaande luisteraars dankbaar voor hun mooie bijdrage.