Schütz: Symphoniae sacrae I op. 6 SWV. 257/2776. Dorothee Mields (s), Isabel Jantsckek (s), David Erler (ct), Georg Poplutz (t), Tobias Mäthger (t), Felix Schwandte (bs) met instrumentaal ensemble o.l.v. Hans-Christoph Rademann. Carua 83.273 (2 cd’s, 1u, 30’44”). 2016
Schütz: Symphoniae sacrae II op. 10, SWV. 341/367. Dorothee Mields (s), Isabelm Schicketanz (s), David Erler (ct), Georg Poplutz (t), Tobias Mäthger (t), Felix Schwandtke (bs) en Felix Rumpf (bs) met instrumentaal ensemble o.l.v. Hans-Christoph Rademann. Carus 83.274 (2 cd’s, 2u., 13’46”). 2017
Meer dan dertig jaar zijn vergaan sinds de herdenking van Heinrich Schütz’ vierhonderdste verjaardag in 1985 en er zijn slechts weinig componisten uit de tijd voor Bach die zoveel discografische aandacht kregen als hij.
In 1629 begon Schütz aan de eerste reeks Symphoniae sacrae naar het model van Giovanni Gabrieli met wie hij bekend raakte tijdens zijn studie in Venetië, hoewel zijn werk wat soberder en intiemer is dan de grootschaliger Italiaanse composities,
Tot op zekere hoogte introduceerde Schütz een nieuwe Noord Europese stijl bij de religieuze vocale werken, weg van de oude meerstemmigheid en met meer aandacht voor de declamatie van de bijbelteksten, geheel in Protestantse zin. Toch schuilt geen protestantse strengheid in deze welsprekende, gevoelige en vaak sensuele toonzettingen. Soms neemt de expressie zelfs iets opera-achtigs aan.
Rademann zorgt er goed voor dat zijn zangers de muzikale effecten niet overdrijven maar handhaaft een consistente helderheid en discretie in de aandacht voor tekst en emotie.
De begeleiding bestaat uit violen, blokfluiten, cornetten dulcianen, trombones, violone en orgel en lijkt een ad hoc ensemble te zijn, maar blijkt een hecht samenhangende groep te zijn die voor kleur en contrast zorgt in de vrij koele, licht verinnerlijkte benadering van Rademann.
Als eerste verschenen de Symphoniae sacrae III op. 30 uit 1650 van Rademann met Dorothee Mields (s), Ulrike Hofbauer (s), Isabel Jatschek (s), Maria Stosiek (s), Stefan Kunath (altus), David Erler (t), Georg Poplutz (t), Felix Schwandtke (bs), Martin Schicketanz (bs) en Tobias Mäthger (bs), het DResdens bar okorkest en -Kamerkoor (Carus 83.258) in 1015.
Wie wat meer expressie verlangt, kan terecht bij de wat uitbundiger versie van de Capella Augustana van Matteo Messori (Brilliant Classics 94361).