CD Recensies

SAINT-SAËNS: ASCANIO

Saint-Saëns: Ascanio. Jean-François Lapointe (b., Benvenuto Cellini), Bernard Richter (t., Ascanio), Eve-Maud Hubeaux (a, Scozzone), Karina Gauvin (s., hertogin d’Estampes), Jean Teitgen (b., bedelaar ) met het koor en orkest van de Muziekhogeschool Genève o.l.v. Guillaume Tourniaire. B records LBM 013 (3 cd’s, 3u. 10’26”). 2017 

 

Dat Saint-Saëns een uiterst productieve componist in tal van genres was, is bekend. Zo schreef hij twaalf opera’s, waarvan alleen Samson et Dalila repertoire hield. Gedurende zijn leven werd vooral vaak Henri VIII opgevoerd en ook Prosperine genoot veel bekendheid.

Ascanio, uit 1888 op een libretto van Louis Gallet naar Benvenuto Cellini van Paul Meurice genoot ook lang aandacht. Ascanio was namelijk een student bij de bekende Florentijnse beeldhouwer die in de aan hem gewijde opera van Berlioz afdoende is belicht.  

Door in het werk te schrappen en het daarna weer te herstellen is nogal onzorgvuldig met dit lyrische drama over een romance tussen Ascanio en Scozzone, maar hier is het werk voor het eerst volledig opgenomen en het blijkt zelfs mooier te zijn dan Samson et Dalila. Dat ligt aan de combinatie van Italiaanse lyriek, Franse elegantie en wat toegevoegde Wagneriaanse dramatiek.

Met een stel goede Franstalige solisten zorgt Guillaume Tourniaire in Genève voor een gepassioneerde uitvoering die de aandacht trekt voor dit onbekende opus.