Schreker: Vorspiel zu einem Drama; Suite Der Geburtstag der Infantin; Romanische Suite op. 14. Omroep symfonie orkest Berlijn o.l.v. JoAnn Falletta. Naxos 8.573821 (64’10”). 2017
In zijn tijd was Franz Schreker (1878-1934) even beroemd als Richard Strauss.Hij was bekend als docent en vriend van Schönberg en zijn opera’s als Der ferne Klang en Die Gezeichneten bevonden zich op het snijvlak van de moderne muziek.
Als gevolg van zijn Joodse afkomst moest hij in 1932 onder dwang van de Nazi’s afstand doen van van zijn functie als directeur van de Berlijnse Hochchule für Musik. Toen hij niet kon emigreren en zijn leven en carrière waren geruïneerd, stierf hij een paar jaar later.
Zijn ‘ontaarde’ muziek werd al snel vergeten en pas aan het eind van de twintigste eeuw werd hij herontdekt en gerehabiliteerd. Het belangrijkste werk op deze cd is de Suite Der Geburtstag der Infantin die in 1909 begon als pianoduet, daarna in 1910 werd georkestreerd voor kamerorkest tenslotte in 1923 in gereviseerde vorm gestalte kreeg. De pantomimemuziek was besteld door de danseres Grete Wiesenthal en haar zus Elsa
Het gaat om een dansstuk als tiendelig orkestwerk dat was geïnspireerd door de gelijknamige novelle van Oscar Wilde, die in 1922 verder werd uitvergroot in Zemlinsky’s opera Der Zwerg.
In sommige opzichten lijkt het werk vooruit te lopen op zijn hyperromantische opera’s. Soms lijkt de muziek meer op Johann dan op Richard Strauss.
Vorspiel zu einem Drama uit 1914 is feitelijk niet anders dan een uitgebreide ouverture van de opera Die Gezeichneten die op dat moment nog niet af was. De vierdelige Romantische Suite is een vroeger werk uit 1903.
De Amerikaanse JoAnn Falletta die thans de vaste dirigent is van het gerenommeerde Berlijnse omroeporkest. Ze weet haar ensemble tot zeer mooi en verleidelijk spel te bewegen en zorgt voor heel overtuigende resultaten. Een mooi goedkoop alternatief van wat Sinaisky indertijd op Chandos liet horen van Schreker.
Misschien is het nuttig om er even op te wijzen dat er een album met drie cd’s is, waarop Schreker als dirigent van eigen werk en stukken van Irving Berlin, Grieg en Bizet te horen is (Symposium 1271/3).