Schumann: Märchenbilder op. 113 nr. 1-4; Romances op. 94/1-3 (bew.); Märchenerzählungen op. 132 nr. 1-4; Kurtág: ‘Perpetuum mobile a’, ‘Doloso’, ’Signs I en II’, ‘In nomine- all’ongharese’ uit Signs, games and messages; Hommage à R. Sch. op. 15d nr. 1-6. Hélène Desaint (va), Roland van Spaendonck (kl), Louis Lortie (p) en Nathanaël Gouin (p). Fuga libera FUG 611 (60’36”). 2018
Het middenfrequentiebereik en de soms wat herfstige timbres van de altviool en de klarinet maken deze instrumenten bijzonder geschikt voor de de lyriek van de late kamermuziek van een Schumann die in psychische nood en wereldmoe was.
De reeks inderdaad sprookjesachtige Märchenbilder waren net als de Märchenerzählungen speciaal voor deze instrumenten gedacht, maar de drie Romances zijn bekender in hun oorspronkelijke vorm voor hobo en piano.
De Franse altvioliste Hélène Desaint en klarinettist Roland van Spaendonck speleb deze werken met een soort vlotte fantasie die de nodige veerkracht en originaliteit aan deze Schumann meegeeft, waardoor de muziek niet klinkt alsof deze is herschreven door Brahms. Ze toont zich alert voor de terloopse verwijzingen naar operarecitatieven en de kenmerkende liedachtige melodieusheid.
De verbindingsschakel met Kurtág wordt gevormd door diens Hommage à R. Sch. uit 1990. Het gaat om een trio voor klarinet, altviool en piano waarin Schumanns alter ego’s Florestan, Eusebius en Meister Raro worden opgeroepen in combinatie met toespelingen op Johannes Kreisler en Machaut, hier omgeven door een aura van Webern. Een nogal surrealistische evocatie die wordt gecompenseerd door 5 van de 24 deeltjes uit Signs, games and messages, een compositie voor altvioolsolo met allerlei technische uitspattingen, folkloristische onderstromen die sinds 1961 geleidelijk groeide en waarvan Kim Kaskashian 25 deeltjes (ECM 476.4729), Maurizio Barbetti (Mode 230) 24 deeltjes en Simon Smith (Resonus RES 10167) 18 deeltjes opnamen.
Net als zij beheerst ze de technische voorwaarden voor gave uitvoeringen en voegt daar mooi expressieve gedachten aan toe.