Sainte-Colombe: Concerts à deux violes esgales. Concerten voor 2 gamba’s nr. 36 ‘L’attentif’, 37 ‘L’heureux’, nr. 38 ’Le meslé’, nr. 39 ‘Le resjoui’, nr. 40 ‘Les récits’ , nr. 41 ‘Le retour’, nr, 42 ‘Falian’, nr.43 ‘Le bref’, nr. 44 ‘Tombeau Les regrets’, nr. 45 ‘Le cor’, nr. 45 ‘L’estonné’, nr. 47 ‘Le pianel’, nr. 48 ‘Le raporté’, nr. 49 ‘La vignon’, nr. 50 ‘Le brun’. Les voix humaines. ATMA ACD 2277 (2 cd’s, 1u. 40’30”). 2004
Ondanks het succes van de film Tous les matins du monde van Alain Corneau uit 1991 naar het boek van Pascal Quignard over de gambawereld van Marin Marais en diens leermeester Monsieur de Sainte-Colombe (ca. 1640 - ca. 1700) uit Parijs is weinig bekend over deze de Sainte-Colombe, ook zijn werkelijke identiteit. Wel duidelijk is dat hij een virtuoze gambist moet zijn geweest die als componist 67 Concerts à deux violes esgales en zes Suites pour basse de viole seule schreef.
Het manuscript van die 67 Concerts werd eind jaren zestig teruggevonden en bestaat uit vier bundels met de naam van het eerste werk als titel. In dit geval gaat het om deel 3, dus ‘L’attentif’. Het gaat om één- tot zevendelige suites met geestig bedoelde titels in dansvorm, maar nogal sober en plechtig van aard in hun grote expressiviteit.
Het Canadese duo Les voix humaines, dat is gevormd door Susie Napper en Margaret Little nam de reeks volledig op en speelt deze muziek heel fraai en zorgt dat de beide stemmen in eenzelfde bereik goed herkenbaar blijven. Ze zijn in dit repertoire onovertroffen, want noch Spectre de la rose (Naxos 8.550750), noch Hille Perl en Lorenz Dufschmidt (Duitse Hsarmonio Mundi DHM 05472-77373-2) halen hun niveau.