SAARIAHO: VIOOLCONCERT, KAMERMUZIEKWERKEN
CD Recensies - S

Saariaho: Tocar; Strijktrio Cloud trio; Light and matter; Aure; Concert voor viool en orkest Graal théâtre. Jennifer Koh (v), Nicolas Hodges (p), Hsin-Yun Huang (va), Wilhelmina Smith (vc), Anssi Karttunen (vc) en Curtis 20 21 ensemble o.l.v. Conner Gray Covington. Cedille CDR 90000.183 (68’16”). 2017

 

Kaija Saariaho (1952) behoort intussen tot de toonaangevendste componisten met een groot en veelzijdig oeuvre op haar naam. Ze werkt  bij voorkeur in de experimentele hoek, maar weet (desondanks?) veel aandacht te trekken. Als blijk van het feit dat ze heel productief is: in het  nieuwe decennium gingen al drie nieuwe opera’s van haar in première, L’amour de loin (Harmonia Mundi HMC 80.1937/8), Adriana Mater en Émilie, waaruit een suite is opgenomen (Ondine ODE 1255-2).

In haar kamermuziek analyseert de componiste op technische manier  klankeigenschappen, waarbij het nooit om te daarmee verbonden techniek op zichzelf gaat., maar haar onderzoek dient om de dichterlijke expressie te vergroten, desnoods met behulp van elektronica. Dat laatste is hier niet het geval. Vaak wordt die techniek ook als abstractie gepaard aan schoonheid, zoals in Light and matter (hier als cd première) en Aure. En het strijktrio met de naam Cloud trio ontleent die naam aan de zonovergoten kleuren en schaduwen van een wolkenlucht boven het park tegenover de woning van de componiste, hoewel ook wel is gezegd dat het gaat om een wolkenspel in de Franse Alpen. Tocar - het Spaanse begrip voor ‘aanraken’ - suggereert de speelse en tactiele aspecten van het begrip door viool en piano.

Het langste werk is het tweedelige 27’43” durende Vioolconcert dat hier in de verkleinde orkestbezetting klinkt.

Ondine startte in 2012 een reeks opnamen van de kamermuziekwerken voor strijkers van de Finse in Frankrijk werkzame Kaija Saariaho waarin deze werken, dus op Light and matter na, al voorkomen en van Tocar bestaat ook een versie voor fluit met Camilla Hoitenga (Ondine OD 1276-2).

Maar dat vermindert het belang van Cedille uitgave in het geheel niet, ook niet omdat het een paar noviteiten bevat en alle vertolkingen op heel hoog niveau staan.