Seitz: Concerten voor viool en piano nr. 1 in D op. 7, 2 in G op. 13, 3 in g op.12, 4 in D op. 15 en 5 in D op. 22. Hyejin Chung (v) en Warren Lee (p). Naxos 8.573801 (58’17“). 2016
Seitz: Concerten voor viool en piano nr. 6 in G op. 31, 7 in d op. 32. 8 in G op. 38, 9 inn D op. 50, 10 in A op. 51 en in a op. 25. Hyejin Chung (v) en Warren Lee (p). Naxos 8.573965 (70’15”). 2018
Of de Duitse violist Friedrich Seitz (1848 - 1918) die als violist en docent actief was in Maagdenburg en Dessau en concertmester was van het Wagnerorkest in Bayreuth bekend is in het Nederlandse vioolonderwijs, onttrekt zich aan mijn waarneming.
Zijn activiteiten als praktisch ingestelde pedagoog blijken uit de 8 Schüler Konzerte en 3 Schüler Klaviertrio’s die hij in de eerste decennia van de negentiende eeuw schreef. Later werden delen uit de Concerten nr. 2 en 5 bekend omdat ze werden opgenomen in de Suzuki methode.
Deze concerten waren progressief bedoeld om studenten op een aangename manier kennis te laten maken met de diverse aspecten van de viooltechniek, Dat begint met ze vertrouwd te maken met spel in de eerste positie en gaat verder net de andere posities en natuurlijk ook met staccato, trillers, versieringen en cadensjes.
Het gebeurt aan de hand van aardige melodieën en het resultaat is ook voor niet studerenden best aardig om te horen. Dat iemand als Hyejin Chung, die in Hongkong bij Takako Nishizaki en in Moskou bij Kravchenko studeerde ver boven de materie staat en alle aandacht kan schenken aan levendige, allerminst schools aandoende vertolkingen, is meteen duidelijk. Ze wordt attent terzijde gestaan door Warren Lee.