Stravinsky: Tango; Piano rag music; Mouvements de Pétrouchka nr. 1-3; Pianosonate nr. 2 op. 17; Hindemith: Pianosuite op. 26, '22'. Magdalena Müllerperth. Ars Produktion ARS 38.257 (59’44”). 2017
Stravinsky was zelf een uitstekende pianist en het is dus logisch dat hij heel wat voor dit instrument componeerde. Vaak als studiemateriaal voor zijn balletwerken. Het bekendst zijn de niet bepaald makkelijk te spelen 3 Delen uit Petroesjka die hij voor Artur Rubinsten maakte. Van de overige, vaak ten onrechte veronachtzaamde werken zijn de vroeg, nog onder het toeziend oog van Rimsky-Korsakov ontstane romantische eerste Pianosonate, de vier Études en de Circus polka het bekendst.
De enige andere Pianosonate is uit 1924 is ook heel onderhoudend, maar dan op een andere manier. Het is ook een werk dat hoge eisen stelt aan de pianistische vaardigheden want iedere vinger heeft een duidelijk omschreven rol in de muzikale textuur.
In de drie delen uit Petroesjka beschikt de Duitse pianiste Magdalena Müllerperth misschien niet over het raffinement en de finesse van Pollini (DG 447.431-2), ze zorgt wel voor een heel briljante interpretatie.
Ook de andere werken, zoals de bekoorlijke Tango uit 1940 en de jazzy Piano rag music komen flitsend onder haar handen vandaan, waarbij ze zorgt dat de vleugelklank waar nodig iets van slagwerk krijgt.
Het resultaat is minstens zo mooi als bij het recital van Martin Jones (Nimbus NI 5519/20) en Boris Berman (Chandos CHAN 8962).