Stravinsky: The flood; Abraham and Isaac; Variaties Aldous Huxley in memoriam; Requiem canticles; Wuorinen: A reilquary for Igor Stravinsky. Susan Bickley (a), Peter Hall (t), David Wilson-Johnson(b), Stephen Richardson (bs) Michael Berkeley (spr) met het New London kamerkoor en London Sinfonietta o.l.v. Oliver Knussen. DG 447.068-2 (69’57”). 1994
Vier werken van Stravinsky uit de jaren ’zestig vorige eeuw. The Flood is een voor TV geschreven mini opera uit 1962 waarvan beeldopnamen bestaan. Het werk is losjes gebaseerd op Middeleeuwse mysteriespelen. De componist zei hierover dat zijn bedoeling verder reikte dan Noach, zijn ark en de zondvloed, maar ook de gevolgen van ‘de bom’ omsloot, Eenvoud is troef en deze werkt op strenge wijze door in de twaalftoonsreeksen, maar let op de interessante ideeën op de achtergrond, alleen wat sommige Shakespeare citaten hier te zoeken hebben?
Ook in Abraham and Isaac, een gezongen ballade voor bariton en orkest uit 1963, swordt bepaald door toonreeksen. Solisten uit het orkest onderstrepen de gezongen teksten; her geheel ademt een Hebreeuwse sfeer.
In de puur orkestrale Variaties Aldous Huxley in memoriam uit 1964 en misschien klinkt juist daardoor de muziek vrijer en frisser. Het beste werk van Stravinsky op deze cd is tot het laatst bewaard. Het gaat om de Requiem canticles voor alt, bas, koor en orkest stammen uit 1966. Meteen in de ‘Prelude’ zorgen de strijkers voor spanning, waarop een enthousiast ‘Exaudi, exaudi’ klinktm gevolgd door een alert ‘Dies irae’. Na een trompefanfare zingt Davis Wilson-Johnson over trompetten de schitteren. Na een introspectief tussenspel keert het koor terug voordat Susan Bickley het klaaglijke ‘Lacrymosa’ zingt. Maar het hoogtepunt wordt bereikt in ‘Libera me’ met zowel gesproken woord als zang.
Goed passend is A reilquary for Igor Stravinsky van Charles Wuorinen uit 1975 waarin hij voortbouwt op een eerder gepasseerd fragment van Stravinsky.
Alle uitvoeringen zijn voorbeeldig geslaagd en vormen parels op Knussens kroon.