Saint-Saëns: Pianokwintet in a op. 14; Strijkkwartet nr. 1 in e op. 112. Andrea Lucchesini (p) en Andrea Lumachi (cb) met het Cremona kwartet. Audite 97.728 (63’37”). 2016
Na het beluisteren van deze cd mt twee kamermuziekwerken, het vroege Pianokwintet uit 1855 en het veel latere eerste strijkkwartet uit 1899 - de componist was toen 64 - wordt duidelijk hoe de stijl van de componist zich ontwikkelde van open en spontaan tot vrij star en academisch, al zei Ravel wel dat ook de late werken ‘goed in elkaar waren gezet’.
In het Strijkkwartet nr. 1 horen we hem niet op zijn geïnspireerdst al spreekt er een levenslange ervaring uit de manier waarop in het werk door een viertal goed en intensief wordt geargumenteerd. Maar het Italiaanse Cremona kwartet maakt ervan water optimaal van valt te maken.
Het Pianokwintet heeft melodieën die men snel kan meeneuriën. Deze mooie vertolking verleidt daar nog meer toe.
Het Cremona kwartet is een behoorlijk briljant ensemble dat heel evenwichtig een ongecompliceerd en niet overdreven élan in zijn spel brengt wat goed past bij deze werken.
Het Nash ensemble maakte eerder een mooie opname van het Pianokwintet (Hyperion CDA 67431/2) en met Miami kwartet van Strijkkwartet nr. 1 (Conifer 75605-5129102), maar het is ook heel aantrekkelijk deze twee contrasterende werken handig bijeen te hebben.