Schütz: Litanei Kyrie eleison, Christe eleison SWV. 458; Johannes Passion SW. 481; Unser Herr Jesus Christus, in der Nacht SWV. 495; Ach Herr, du Sohn David. Jan (t., evangelist) , Harry van der Kamp (bs., Jezus), Ulrike Hofbauer, Marie Luise Werneburg, Friedemann Condé e.a. met het Dresdens kamerkoor o.l.v. Hans-Christoph Rademann. Carus 83.270 (56’16”). 2012
De Schütz die we in zijn Johannes Passion uit 1666 horen in een andere dan weike we kennen uit zijn vroegere werken met soms Italiaanse invloed. Hij is bondig - in deze uitvoering is het werk in 38’41” voorbij - en legt het accent op de recitatieven, Er zijn individuele partijen voor de evangelist, Jezus, Pontius Pilatus, Petrus en drie dienaars; de massa is alleen in de vierstemmige turbae koren van hogepriesters en joden te horen en die zijn klein bezet. De muzikale taal is eenvoudig, maar ook heel dramatisch.
Instrumentale begeleiding is er niet, dus niet alleen de evangelist zingt onbegeleid. Maar zo krijgt wel iedere, ook de kleinste melodische wending een diepere betekenis. Luister maar naar het moment van de kruisdood.
Rademann zorgt, mede dankzij een strakke koorklank, voor een mooi congruente, heel ontroerende realisatie van dit unieke werk en omringt die met wat andere composities.