Štĕpán: Concerten voor harp, hoorn en 2 violen en cello op. 3 nr. 2-5. Rachel Talitman (hrp), Hubert Biebaut (hrn), Laurent Houque (v), Sophie Ackermann (v) en Johannes Burghoff (vc). Harp & Company CD 5050-42 (68’58”). 2018
Naar de Boheemse componist Antonin Josef Štĕpán of Steffan (1726 - 1797) die zich als componist en klavecinist in Wenen vestigde, les had gehad van Wagenseil en pianoleraar was van Marie Antoinette zal men in de standaard literatuur weinig vinden, maar Wikipedia vermeldt hem wel en somt zijn composities op.
Met pianoconcerten van Salieri is zijn Pianoconcert in Bes terug te vinden in een opname van Andreas Staier met Concerto Köln (Teldec 4509-94569-2) uit 1994. Onder zijn erken bevinden zich ook de 6 concerten op. 3 voor de ongewone combinatie van harp, hoorn en 2 violen en cello (of klavecimbel harp, viool, cello, fluiten en hoorns).
Hier krijgen vier daarvan hun cd première. Muziek uit dezelfde periode is als de late Pianoconcerten van Mozart en diens fluit/harpconcert, maar een heel eigen cachet heeft. Wel was de harp als instrument in die tijd nog lang niet uitontwikkeld. Het instrument werd eerder beschouwd als een ‘tokkelpiano’. Maar dat doet niets af aan de hier netjes verzorgde vertolkingen van deze werken, die we gelukkig meteen voor het eerst zo mooi te horen krijgen.