CD Recensies

SCHUBERT: GRAZER WALZER; HÜTTENBRENNERVARIATIES E.A.

Schubert: Moments musicaux op. 94 nr. 1-6 D. 780; Variaties over een thema van A. Hüttenbrenner nr. 1-13 D. 576; Grazer Walzer nr. 1-12 op. 91, D. 924; Schumann: Waldszenen op. 82 nr. 1-9. Mariann Marczi. Odradek ODRCD 371 (78’19”). 2018

Wie goed zoekt bij Schuberts pianowerken, komt daar ook de twaalf Grazer Walzer uit september 1827 tegen. Ze werden in dezelfde tijd geschreven als de 6 Moments musicaux maar destijds nooit officieel uitgegeven. De Hüttenbrennervariaties ontstonden exact tien jaar eerder. 

Ze zijn gebaseerd op een thema uit het langzame deel van diens Strijkkwartet nr. 1 in E op. 3 uit 1816, dat verwant is met het allegretto uit Beethovens Symfonie nr. 7. Schubert moet beide werken hebben gekend en het is niet verwonderlijk dat hij erdoor geïnspireerd raakte. Van Hüttenbrenners kwartet(ten, het zijn er twee) lijkt geen opname te bestaan.

Daarom zijn dit juist de beide werken die deze uitgave zo interessant maken.

Het dozijn Grazer Walzer geniet wat meer bekendheid. Ze werden al opgenomen door Till Fellner (Erato 0630-17869-2), Alice Ader (Chant du monde LDC 278875), Karl Betz (Christophorus CHE 0115-2), Charlotte Baumgartner (Gramola 98824), Elisso Wirssaladze (Lieve Classics) en Vladimir Feltsman (Nimbus NI 6298).

De Hongaarse pianiste Mariann Marczi debuteerde in 2013 op cd met de opname Splinters, met twintigste eeuwse Hongaarse pianowerken van Kurtág, Ligeti, Kodály, Lajtha, Bartók, Jeney en Csapó (Odradek ODRCD 307) die warm werd ontvangen. Gezien haar status zou de pianiste veel bekender moeten zijn.

Zij weet heel goed onderscheid te maken tussen de drie typen van Schuberts muziek en wekt die vaardig tot leven. Dat daarna ook Schumanns Waldszenen uit 1849 mooi slaagden omdat ze er overeenkomstig van e in een woud heersende vrij donkere sfeer een wat verlaten, maar geen depressieve toon in aanslaat, is terecht en begrijpelijk. Maar denk bij deze cd vooral aan beide onbekende stukken van Schubert!