Saunders: Blauw; Blue and grey; Duo voor viool en piano; Vermillion; String still. Musikfabrik NRW. Wergo WER 6694-2 (57’00”). 2007
De Engelse, na haar studie bij Wolfgang Rihm in Berlijn gevestigde componiste Rebecca Saunders (1967) speelt erg graag met klankkleuren. Door deze te ontmantelen en binnenstebuiten te keren, kan ze nieuwe expressie putten uit timbres.
’Soms componeer ik een werk vanwege één bepaalde klank die me volledig fascineert. Dan wil ik volledig in die klank afdalen, ermee spelen en gewoon plezier hebben’, analyseert ze zelf haar passie.
Dat haar werk op waarde wordt geschat, blijkt uit het feit dat ze als eerste componiste de Ernst von Siemens muziekprijs won, een soort Nobelprijs voor muziek.
Aan de hand van het hier opgenomen programma is het goed mogelijk om een nadere indruk van haar doelstellingen te krijgen. Soms zijn zelfs de kleuren al voorgegeven.
Het gaat om Blaauw voor trompet uit 2004, Blue and grey voor 2 contrabassen uit 2005, het Duo voor viool en piano uit 1996, Vermillion voor basklarinet, elektrische gitaar en cello uit 2003 en String still voor altfluit, hobo, klarinet, piano en crotales uit 2007.
De leden van de Keulse Musikfabrik NRW Dirk Wietheger (vc), Benjamin Kobler (p), Florentin Ginot (cb), Helen Bledsoe (fl), Peter Veale (h), Carl Rosman (kl), Marco Blaauw (tr), Bruce Collings (tromb) en Dirk Rothbrust (slagw) bekommeren zich naar het lijkt idealiter over deze boeiende selectie uit Saunders oeuvre.