Shaw, C.: Stukken voor strijkkwartet. Entr’acte; Valencia; Plan and elevation; Punctum; Ritornello 2; Limestone and felt. Attacca kwartet. Nonesuch 7559-79260-9 (63’37”). 2018
Tot nu verschenen composities van de Amerikaanse Caroline Shaw verspreid in verzamelprogramma’s. Zo zong Anne Sofie von Otter ‘Cant voi l’aube’ op Naïve V 5436 , speelde celliste Clarice Jensen haar ‘In manus tuas’(Sono Luminus DSL 92211) en voerde Roomful of Teeth, waarin ze zelf zingt haar Partita voor voor acht stemmen uit, waarmee ze in 2013 als jongste ooit de Pulitzer prijs won (New Amsterdam NWAM 041). Er moet ook een single uit 2016 zijn met Pt.2 Kenye West in het album Le life of Pablo.
Als soliste werkte ze mee aan de opname van Shelter met werken van Michael Gordon, David Lang en Julia Wolfe (Cantaloupe CA 21083) en aan ‘For heart, breath and orchestra’ van Richard Reed Parry (DG 479.3061). Als uitvoerend kunstenaar laat Shaw zich horen als violiste en zangeres na haar studie aan de Rice- Yale en Princeton universiteiten.
Maar op deze simpel met een sinaasappel als omslag voorziene cd heeft ze het rijk alleen met werken voor strijkkwartet, gespeeld door het Attacca kwartet dat bestaat uit Amy Schroeder en Keiko Tokunga (v), Nathan Schram (va) en Andrew Yee (vc).
Interessant zijn leven en werk van de 1 augustus 1982 in North Carolina geboren componiste die niet graag dat etiket draagt zeker. Het begrip ‘Orange’ is verbonden met ‘Orangerie’, want tijdens haar jaar in Europa bezocht Shaw dergelijke wintertuinen (de beroemdste is bij Schönbrunn, maar ook Leiden en Leuven hebben er een).
In haar werken hier, die kunnen worden opgevat als een liefdesbrief voor het strijkkwartet, onderhoudt ze met de Attacca leden in muzikaal opzicht zo’n tuin. In het contrastrijke ‘Entr’acte’ duikt ineens een flard op van een Strijkkwartet van Haydn, in ‘Valencia, een stad bekend als sinaasappelcentrum, moeten we ons een prachtig oranje gebouw voorstellen. In ‘The cutting garden’ worden we herinnerd aan Mozart en Ravel. ‘Plan and elevation’ is vijfdelig in de vorm van een reeks variaties met als vierde deel expliciet een ‘orangerie’
Zoals de hovenier afhankelijk is van allerlei factoren om zijn tuin to bloei te krijgen, zo is Shaw dat ook. Dat is haar mooi, en naar het lijkt niet bij toeval, goed gelukt. Bij haar schuilt de betekenis in het detail met muziek die niet voor een enge ruimte is, maar van de aarde waar de muziekspruiten alle kanten op groeien.
15 juni 2019 treedt Caroline Shaw met Roomful of Teeth op in het Amsterdamse Muziekgebouw en 18 juni samen met het ASKO/Schönberg ensemble Triptych van Bryce Dessner in het Internationaal Theater.