Schneider: Ouvertüre über den Dessauer Marsch op. 50; Symfonie nr. 16 in A; Gaudeamus igitur, Festouvertüre op. 84; Ouverture tragique op. 45. Anhaltische Philharmonie Dessau o.l.v. Markus L. Frank. CPO 555.180-2 (66’50”). 2017
Het was niet alleen Brahms die een Akademische Festouvertüre en aan Tragische ouvertüre in 1880 schreef, Friedrich Schneider (1786 - 1853) was hem voor met twee Ouvertures die dezelfde naam dragen, waarvan de ene is gebaseerd op Duitse studentenliederen. In totaal moet hij twintig Ouvertures op zijn naam hebben. Ook bracht hij heel wat Symfonieën tot stand, maar zijn kracht lag op het gebied van het Oratorium. Zijn Das Weltgericht (CPO 555.119-2) heeft lang programma gehouden en van zijn Symfonie nr. 17 maakte Sigiswald Kuijken een opname (CPO 999.932-2).
Begonnen a ls vertegenwoordiger van de Noord Duitse school, werd hij in 1821 dirigent aan het hof in Dessau waar hij zich erg voor Beethoven inzette. De Symfonie begint vrij groots en majestueus, maar krijgt daarna een vooral charmant karakter.
De kennismaking loont, want het orkest uit Dessau speelt bovengemiddeld goed.