Sammartini, G.: Concerti grossi in e op. 5/1, Bes op. 5/2, g op. 5/3, a op. 5/4, c op. 5/5 en 6 in g op. 5/6; Hoboconcert in Es; Blokfluitconcert in F. Dominik Melicharek (h) en Andreas Böhlen (blokfl) met het Capriccio barokorkest o.l.v. Dominik Kiefer. Tudor 7186 (77’35”). 2013
Giuseppe Sammartini (1695 - 1750) is de oudere broer van de Milanese componist Giovanni Battista Sammartini. Beiden waren zonen van een Franse hoboïst die zich in Milaan had gevestigd. Zijn naam werd eerst veritaliaanst tot San Martino en daarna tot Sammartini. Hij gold als een grote hoboïst sinds zijn vader hem les had gegeven en hij sinds 1711 in een orkest speelde. Zijn broer en hij stonden te boek als hoboïsten in S. Celso en werden in 1720 in die rol aangesteld in het orkest van het Teatro Regio Ducale. Later, in 1728 reisde hij via Brussel naar Londen waar hij in mei 1729 voor het eerst optrad en lid werd van het Haymarket theater ensemble. In 1736 volgde een benoeming tot ‘master of musick’ van de Prince of Wales, de zoon van George II. In die functie gaf hij les aan de prinses van Wales, Augusta.
Het zal niet verbazen dat Händel een hoge dunk had van Sammartini. Deze componeerde heel wat werken, maar het zestal concerten voor hobo vormt daaronder maar een kleine minderheid. Waarschijnlijk omdat er geen markt voor was omdat ze te moeilijk leken voor amateurs. De werken zijn geschreven in de ritornello vorm van Vivaldi.
Slechts verspreid over verzamelplaten zijn er enkele te vinden. Behalve deze nog van Luca Avanzi (Stradivarius STR 33346), Heinz Holliger (Philips 420.189-2), Alfredo Bernardini (Arcana A 380) en Benoît Laurent (Ramée RAM 1008).
Daarom is deze cd voornamelijk gewijd aan in 1747 gepubliceerde zes Concerti grossi op. 5. Deze gaan ala arrangementen terug tot de reeks in 1743 gepubliceerde triosonates op. 3. Ze waren bedoeld voor strijkorkest, maar Kiefer voegde daar hier en daar fluiten en hobo’s aan toe. Tenslotte is er nog een Blokfluitconcert als aardig extraatje.
Solisten en orkest laten heel geslaagde vertolkingen horen wat de waarde van deze uitgave verhoogt en nuttige aandacht vestigt op deze onbekende componist.